با کال جنی دره شگفت انگیز کال جنی طبس آشنا شوید

کال جنی، بهشتی وهم انگیر در دل طبس

دره نوردی و گشت زدن در مناطق مرموز همیشه هیجان خاص خود را دارد. اگر به این نوع گشت‌ها علاقه دارید، در شمال شهرستان طبس منطقه‌ای وجود دارد که به کال جنی معروف است. دلیل اصلی این معروفیت هم این است که بسیاری اعتقاد دارند که کال جنی منطقه ای جن زده و ترسناک است. اما بسیاری تا حالا حتی نام کال جنی را هم نشنیده‌اند یا نمی‌دانند این منطقه دقیقا چرا با این نام معروف شده است. کال جنی یا دره جن‌ها دره‌ای راز آلود است که سال‌هاست به جاذبه‌ای گردشگری در طبس تبدیل شده. بسیاری از بومیان این دره را محل زندگی جن‌ها و ارواح می‌دانند. شاید علاقه‌مند به سفر به این دره با تور یک روزه هستید و دوست دارید با این دره بیشتر آشنا شوید و بدانید که چرا این دره مرموز جذاب است، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

کال جنی کجاست؟

دره‌ای به طول ۱۶ کیلومتر در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر طبس

دره‌ای به طول ۱۶ کیلومتر در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر طبس

فاصله طبس تا کال جنی تنها ۳۵ کلیومتر است. این دره در شمال شهر طبس و در کنار روستای ازمیغان واقع شده. این دره که ۱۶ کیلومتر طول دارد و به خاطر ساختار خاص دره‌اش محبوب است، در سال ۱۳۹۶ در فهرت آثار ملی طبیعی ایران به ثبت رسید. کال جنی که همه ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران کنجکاو و اهل ماجراجویی است، یک دره زیبا و پر آب است. شکل عجیب و غریب تونل‌های این دره که به خاطر فرسایش خاک ایجاد شده‌اند، باعث شده تا این منطقه در بین اهالی قدیمی ساکن اطراف آن به منطقه‌ای ترسناک و جن زده معروف باشد. داستان‌های زیادی درباره و وجود جن در کال جنی در طی سال‌ها دست به دست و نقل شده که شنیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

اما کال جنی به چه معنی است؟ کال جنی از ۲ کلمه «کال» و «جنی» تشکیل شده. «کال» به معنی دره یا مسیری که به وسیله آب یا سیلاب تشکیل شده. نام «جنی» هم به این دلیل روی آن گذاشته شده که به خاطر ساختار دیواره‌های دره، باد در هنگام ورزش صداهای عجیب و غریبی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود تا فکر کنیم موجودات دیگری هم در این دره زندگی می‌کنند.

کسانی که از مکان‌های پر رمز و راز خوششان می‌آید، از دیدن چنین دره‌ای لذت خواهند برد و پس از بازدید اول هم چندین بار دیگر از این دره زیبا بازدید خواهند کرد. نخلستانی که در اول دره و دل بیابان به وجود آمده یکی از جذبیت‌های خاص کال جنی است. داخل دره کال جنی که شوید با دیدن جاذبه‌های طبیعی، آبراه‌ها و گیاهان شگفت زده خواهید شد. شما می‌توانید در آب‌ها شنا و آب بازی کنید و از جاذبه‌های رمز آلود دره عکس برداری کنید.

دیدنی‌ها و تفریحات در کال جنی

آب بازی، دره نوردی و عکاسی از جمله تفریحات جذاب در این دره هستند.

آب بازی، دره نوردی و عکاسی از جمله تفریحات جذاب در این دره هستند.

برخی کال جنی را با دره گراند کانیون آمریکا مقایسه می‌کنند و این دره را مدل کوچک شده گراند کانیون آمریکا می‌دانند. این دره زیبایی‌ها و جذابیت‌ها خاص خود را دارد که باعث می‌شود تا دیدن آن بسیار هیجان انگیز باشد. ورزش باد در درون دره باعث می‌شود داخل دره خنک باشد و شما از گرمای بیابان‌های اطراف در امان باشید. به همین دلیل است که داخل دره محلی عالی برای تفریح و لذت بردن از طبیعت شناخته می‌شود. در این قسمت قصد داریم تا شما را با فعالیت‌هایی که در هنگام بازدید از این دره می‌توانید انجام دهید، آشنا کنیم.

دره نوردی و طبیعت خاص دره

وارد کال جنی که بشوید با مشاهده تعداد زیادی آبشار، تونل و دخمه‌های خانه مانند شگفت زده خواهید شد. نکته‌ای که در این دره باعث شگفتی گردشگران می‌شود، پی بردن به این موضوع است که حفره‌های موجود در این دره، همگی ساخته بشر هستند. یعنی زندگی از هزاران سال پیش در این دره جریان داشته. این احتمال می‌رود که زرتشتیان در زمان‌های قدیم برای اجرا مراسم چله نشینی، این تونل‌ها و حفره‌ها را حفر کرده باشند.

 کال جنی در واقع مجموعه‌ای از یک دره اصلی و دره‌های فرعی است که از نخلستان شروع شده و تا روستای ازمیغان ادامه پیدا می‌کنند. در این فاصله رویش گیاهان زیبا و که به واسطه وجود آبراهه‌های متعدد به وجود آمده‌اند زیبایی خاصی به این دره بخشیده است. به همین دلیل است که دره نوردی یکی از فعالیت‌های جذاب این منطقه خاص است. شما می‌توانید مسیر ۱۶ کیلومتری دره را پیمایش کنید و از تفریحات موجود در داخل دره لذت ببرید.

آب بازی

وجود جریان آب در چنین مکانی شگفت انگیز است! در میانه‌ی مسیر دره تعداد زیادی حوضچه با عمق نیم تا ۲ متر وجود دارد که برای آب‌تنی در فصل تابستان بی‌نظیرند. اگر اهل آب بازی هستید در هر فصلی از سال می‌توانید تنی به آب بزنید و از وجود آب در چنین مکان شگفت آوری لذت ببرید.

 بهترین فصل سفر

پاییز و زمستان بهترین فصل سفر به این منطقه هستند.

پاییز و زمستان بهترین فصل سفر به این منطقه هستند.

پاییز بهترین فصل سفر به کال جنی است. در این فصل هوا بسیار خنک و ایده‌آل است و می‌توانید در این تمام تفریحات این منطقه کمال لذت را ببرید. در این فصل گیاهان طراوات و سرسبزی خاصی به دره بخشیده‌اند. در زمستان هم می‌توانید از دیدن این منطقه لذت ببرید. البته حتما برای اقامت خود در این فصل چاره‌ای کنید. سرمای شب‌های این منطقه طاقت فرساست و می‌تواند مشکلات جدی برایتان ایجاد کند. در اویل بهار که هنوز هوا خنک است هم می‌توانید از دیدن کال جنی لذت ببرید. اما رفتن به این منطقه در تابستان توصیه نمی‌شود. گرمای هوا در این فصل به ۵۰ درجه سانتی گراد هم می‌رسد و سفر را برای شما بسیار سخت می‌کند.

راه دسترسی

کال جنی رو نقشه در خراسان جنوبی و شمال شهر قرار دارد. فاصله طبس تا کال جنی تنها ۳۵ کیلومتر است و برای بازدید از کال جنی باید به شهرستان طبس بروید و از جاده طبس – بشرویه از این شهر خارج شوید. پس از دو راهی استخر شاعر وارد مسیری خاکی و صاف خواهید شده که به روستای فشاه می‌رسد. با رسیدن به این روستا چشمه‌ها و نخلستان‌هایی که به آن اشاره کردیم را می‌توانید ببینید. در این روستا تنها یک خانواده زندگی می‌کنند که خادم  امامزاده حسین بن جعفر صادق(علیه السلام) هستند. این خانواده بهترین راهنمای شما به دره جنی خواهند بود. همینطور می‌توانید راه خود را ادامه دهید و در میانه‌های جاده از طریک یک شکاف وارد دره شوید.

تور کال جنی طبس

تور کال جنی در پاییز و زمستان طرفداران زیادی دارد.

تور کال جنی در پاییز و زمستان طرفداران زیادی دارد.

کال جنی در پاییز و زمستان، مقصدی بسیار جذاب برای آژانس‌های مسافرتی است که تور طبیعت گردی برگزار می‌کنند. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید حتما همراه شدن با تور کال جنی طبس را انتخاب کنید. برگزار کننده این تورها به منطقه تسلط کامل دارند و فکر همه جوانب را کرده‌اند تا هم تفریح کنید و هم از زیبایی‌های منطقه لذت ببرید. تخفیفان هم به شما کمک می‌کند تا ارزان‌ترین تور را متناسب با نوع خدمات و گردش‌ها انتخاب کنید و از سفری ارزان لذت ببرید.


این مطالب را هم بخوانید:

با کویر ریگ جن ، مثلث برمودای ایران آشنا شوید

تفریحات کویری: در یک تور کویر گردی چه تفریح‌هایی می‌توانید انجام دهید؟

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *