با نیاسر و تمام جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر زیبا آشنا شوید

چشمه نیاسر دلیل اصلی شکل گرفتن این شهر زیباست.

نیاسر یکی از شهرهای سرسبز خاص ایران است و که در نزدیکی کاشان قرار گرفته و به مانند این شهر قدیمی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری برخوردار است. اگر قصد بازدید از نیاسر را دارید و می‌خواهید با این شهر جذاب بیشتر آشنا شوید، با وبلاگ تخفیفان همراه شوید تا نگاهی دقیق‌تر به این شهر بیندازیم و با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن بیشتر آشنا شویم. اما اگر علاقه‌مند سفر به نیاسر هستید می‌توانید از انواع تور یک روزه یا چند روزه استفاده کنید.

تور شمال

معرفی شهر نیاسر و جاذبه‌های آن

شاید برایتان جالب باشد که بدانید واژه نیاسر در فارسی کهن به معنی سایه و سرما است و دقیقا معنی مخالفت با آفتاب و گرما دارد. این شهر در ۳۰ کیلومتری شمال غربی کاشان است و به خاطر قرار گرفتن در ارتفاعات کوهستان کرکس آب و هوای لطیف و خاصی دارد به طوری که در بهار و تابستان از بودن در این شهر، بسیار لذت خواهید برد. اهالی کاشان معمولا در این فصول به این شهر سفر می‌کنند تا از آب هوای خوب آن استفاده کنند به طوی که نیاسر به پاتوقی برای جوانان کاشان تبدیل شده و اوقات فراغت خود را در این منطقه خوب آب و هوا می‌گزانند. نیاسر به خاطر وجود چشمه اسکندریه در کنار آن تاریخ بسیاری دارد. از جمله جاذبه‌های این شهر می‌توان به آبشار نیاسر، غار رئیس، آتشکده نیاسر و مراسم گلاب‌گیری در این شهر زیبا نام برد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

چشمه اسکندریه نیاسر (چشمه نیاسر)

چشمه اسکندریه

چشمه اسکندریه

چشمه اسکندریه یا چشمه نیاسر اصلی‌ترین دلیل شکل گرفتن روستا و پس از آن شهر نیاسر است. این چشمه باستانی یکی از قدیمی‌ترین چشمه‌های شناخته شده در ایران است و آب زلال و شفافی دارد که طول تمام این سال‌های برای ساکنان محلی بسیار پربرکت بوده. تقریبا تمام جاذبه‌های تاریخی این شهر در کنار این چشمه زیبا به وجود آمده‌اند. چشمه نیاسر باعث به وجود آمدن آبشار نیاسر و آسیاب و حمام‌ تاریخی این شهر شده است.

آبشار نیاسر

یکی از خاص‌ترین و قدیمی‌ترین جاذبه‌های این شهر، آبشار آن است. آبشار نیاسر در زمان ساسانیان و در آیین مهرورزی از اهمیت خاصی برخوردار بود. از این آبشار برای به جا آوردن آدابی مانند غسل و شستشو استفاده می‌شده. مردم محلی در عید قربان در کنار این آبشار گاو قربانی می‌کنند و اعتقاد دارند که خون آن باعث برکت بیشتر آب آبشار می‌شود.

سنگ‌های آبشار نیاسر زیبایی‌ خاصی به این آبشار داده‌اند. این سنگ‌ها از جنس سنگ‌های رسوبی و آهکی هستند که فرسایش هم به زیبایی آن افزوده و باعث ایجاد استالاکتیت‌ها شده است. علاوه بر این‌های گیاهان دارویی متنوعی در کنار این آبشار قرار گرفته که هر کدام خواص خاص خود را دارند. از جمله این گیاهان دارویی می‌توان به هندوانه مار، خیار بوته مار، پر سیاوش و علف شوره اشاره کرد که بسیار کمیابند.

غار رئیس

غار رئیس ساخته دست بشر و در زمان پارت‌ها ساخته شده.

غار رئیس ساخته دست بشر و در زمان پارت‌ها ساخته شده.

غار رئیس که با نام سوراخ ویس و غایر ویس هم شهرت دارد؛ غاری پر پیچ و خم است که به دست انسان‌ و در زمان پارت‌ها ساخته شده. هدف اصلی از ایجاد این غار، اجرای اعمال خاص مذهبی بوده. غار رئیس در نیاسر ۳ طبقه دارد و راهروها، تونل‌های و چاه‌های بسیاری در آن قرار گرفته. عمق چاه‌هایی که در این غار حفر شده به قدری زیاد است که بدون رفتن به آن‌ها بدون تجهیزات امروزی، ممکن نیست. اگر قصد دارید به طور مفصل این غار را جستجو کنید، حتما این کار را با راهنما انجام دهید، چون این غار به حدی پر پیچ و خم است که گشتن در آن می‌تواند به راحتی باعث گم شدن شما شود.

حمام و آسیاب تاریخی نیاسر

یکی از آثار جذاب و تاریخی این شهر زیبا حمام و آسیاب آبی و تاریخی نیاسر است که طبق پژوهش‌های صورت گرفته و نوع معماری آن‌ها، قدمتشان به دوران صفویه می‌رسد. معماری و نحوه آب رسانی به حمام بسیار در خور توجه است. آب این حمام از آبشار نیاسر و به وسیله کول‌های گلی به داخل یک هشت گوش و سپس از آن‌جا به داخل حمام هدایت می‌شود. آب حمام هم به وسیله هیزم گرم می‌شود. حمام تاریخی نیاسر از یک خزان هم استفاده می‌کند. نیروی آسابی آبی هم از آب چشمه تامین می‌شود. این آب در تنوره‌هایی ذخیره می‌شود و سپس با فشار از طریق کول باریکی روی چرخ آسیاب می‌ریزد و باعث به حرکت درآمدن آن می‌شود. از این آسیاب آبی برای آسیاب کردن جو و گندم استفاده می‌ده و معماری و قدمت آن مشابه حمام است.

گلابگیری در نیاسر

تماشای مراسم گلاب گیری می‌تواند گل سرسبد سفرتان باشد.

تماشای مراسم گلاب گیری می‌تواند گل سرسبد سفرتان باشد.

نیاسر در کنار کاشان یکی از مراکز اصلی گلاب گیری در ایران است. کارگاه‌های گلابگیری در این شهر انواع عرقیجات مانند گلاب، عرق کاسنی، نعنا، شاطره و… را می‌گیرند و به فروش می‌رسانند. مراسم گلاب گیری در نیاسر یکی از رسم‌های زیبای این شهر است که در فصل بهار انجام می‌شود و گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. این مراسم در حدود ۱۴۰ سال است که به شکل امروزی اجرا می‌شود و رسم و رسوم خاص خود را دارد. شما می‌توانید گل‌های محمدی را از زمانی کا باغ‌ها چیده می‌شود تا زمانی با ساز و دهل به کارگاه‌های گلاب گیری می‌برند و عرق آن‌ها را می‌گیرند، تماشا کنید. خریدن گلاب و عرقیجات تازه و بسیار با کیفیت هم ماه عسل این مراسم زیباست.

بیشتر بخوانید: گلابگیری کاشان، جشنی با قدمت هزار ساله

آتشکده نیاسر کاشان یا چهارطاقی نیاسر

آتشکده نیاسر

آتشکده نیاسر

بسیاری معتقدند که اولین آتشکده‌ای که توسط ساسانیان ساخته شده، همین آتشکده نیاسر است. این آتشکده توسط اردشیر بابکان ساخته شده و در ابتدا گنبد آن با معماری ساسانیان و مربع شکل ساخته شده. بعدها و پس از فرو ریختن گنبد، در دوران اسلامی این گنبد براساس معماری باستان بازسازی شده و شکل کنونی را به خود گرفته است. این آتشکده تنها چند متر با چشمه اسکندر فاصله دارد.

به این آتشکده، چهارطاقی هم گفته می‌شود. دلیل انتخاب نام چهارطاقی، باستان‌شناسانی هستند که در این منطقه به کاوش پرداخته‌اند و اسم چهار طاقی را به آتشکده نیاسر داده‌اند. بنای این آتشکده که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده یک ویژگی بسیار خاص هم دارد. شما با استفاده از سایه ایجاد شده توسط چهارطاقی نیاسر می‌توانید به عنوان تقویم استفاده کنید. در اول هر ماه پرتو خورشید از یکی از روزنه‌های این بنا عبور می‌کند و آمدن ماه جدید را اطلاع می‌دهد.


روستای ابیانه : روستایی سرخ با بیش از ۴۰ هزار گردشگر خارجی در سال!

خانه طباطبایی‌ها، شکوه معماری ایرانی

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *