آداب صحیح غذا خوردن در رستوران

رستوران

همه ما تا حدودی با آداب صحیح غذا خوردن آشنایی داریم. در فرهنگ ما صحبت نکردن با دهان پر، تند نخوردن غذا، گرفتن دست مقابل دهان هنگام سرفه کردن و … از نشانه‌های ادب است. صرف غذا در رستوران‌ها، به خصوص رستوران‌های مجلل آداب خاص خود را دارد که با رعایت کردن این آداب می‌توانیم تجربه بهتری از صرف غذا در یک رستوران داشته باشیم. در ادامه به چندی از آداب غذا خوردن در رستوران اشاره می‌کنیم:

با گارسون مودب باشید.

اولین و مهم ترین نکته ای که باید در هنگاخ حضور در یک رستوران مجلل رعایت کنید این است که با در هنگام صحبت با گارسون و سایر خدمه رستوران ادب را رعایت کنید و متین و موقر حرف بزنید. این هم نشانه ادب و شخصیت شماست و هم باعث می‌شود خدمت بهتری به شما ارائه شود.

همیشه لباس شیک و آراسته به تن کنید.

داشتن ظاهر زیبا و شیک باعث می‌شود نفوذ شما بیشتر شود. پاتریسیا نپیر فیتزپاتریک کارشناس آداب معاشرت نیویورک می‌گوید آقایان باید حین صرف غذا در رستوران کت و شلوار یا حداقل ژاکت یا کت بر تن داشته باشند. همچنین خانم ها باید کت و دامن یا کت و شلوار بر تن داشته باشند. بر تنداشتن لباس رسمی باعث جدی تر شدن فضای حاکم بر قرار شام و مجلل تر جلوه کردن ان می‌شود.

سرویس دهی در رستوران

تلفن همراه، کیف و دسته کلیدتان را روی میز نگذارید.

در تمام جمع هاچه دوستانه و چه رسمی این نکته یکی از مهم ترین آداب است که باید رعایت شود. میز سرو غذا باید شامل غذا و ظروف باشد نه وسایل شخصی افراد. این کار برای هم نشینان شما و حتی گارسون نیز مشکل ایجاد خواهد کرد.

اگر میزبان هستید اجازه دهید ابتدا میهمان سفارش دهد.

در تعارفات ما ایرانی ها این اتفاق کاملا متداول است. بهتر است اگر میزبان هستید به وضوح از گارسون و خدمه رستوران بهترین خدمات را برای میهمانتان بخواهید. برای مثال به گارسون بگویید لطفا بهترین پیش غذا را برای میهمان من بیاورید.

پیش از آن که میهمانتان بخواهد به پرداخت صورتحساب فکر کند میز را حساب کنید.

میزبانان فهمیده و کاربلد پیش از آنک میهمانشان وارد شود کارت اعتباریشان  را به رستوران می‌دهند یا از قبل با رستوران هماهنگ می‌کنند. این یک فرهنگ پسندیده است و باعث راحتی بیشتر میهمانانو افزایش اعتبار میزبا نز آن ها خواهد بود.

از پیشخدمت درباره قیمت غذاها سوال نپرسید.

اشاره به قیمت غذاها از قیمت شما می‌کاهد.می‌توانید برای آگاه سازی پیشخدمت از حدود قیمتی قابل پرداخت خود به او بگویید چه غذایی دوست دارید سفارش دهید یا خیلی ساده به غذایی که قیمت آن متناسب با قدرت خرید شماست اشاره کنید. پیشخدمت ها باهوش اند و با اشاره شما متوجه قدرت پرداخت شما خواهند شد.

نحوه استفاده از رستمال را یاد بگیرید.

قبل از اینکه شروع به غذا خوردن کنید اجازه دهد میزبانتان دستمال را روی پاهایش بیاندازد. اگربه صورت موقت و به طور مثال برای استفاده از سرویس بهداشتی میز را ترک میکنید دستمال را رو صندلی قرار دهید. وقتی غذای تان را تمام کردید دستمال را در سمت چپ بشقاب قرار دهید. دستمال راپس از استفاده مجددا تا نکنید اما آن را تمز و مرتب روی میزقرار دهید. برای رعایت بیشتر آداب سعی کنید قبل از اینکه میزبانتان غذایش را تمام نکره غذایتان را تمام نکنید.

در صورت تمایل به چشیدن غذای سایر افراد حاضر سر میز، روی میز خم نشوید.

اگر در یک جلسه مهم کاری هستید یا فرادی که همراه شما هستند را برای اولین بار است که ملاقات می‌کنید به شما توصیه می‌کنیم از خیر امتحان کردن غذای دیگران بگذرید. اما اگر با دوستانتان هستید میتوانید برای تعارف غذای خود یا دریافت غذا از دیگری مقداری از غذا را در بشقابی جداگانه کشیده و به همراهتان تعارف کنید.

گارسون را با صدای بلند خبر نکنید.

بهترین حالت خبر کردن پیشخدمت برای حضور در سر میز نگاه کردن به اوست. اما اگر متوجه نشد می‌توانید با اشاره به او خبر دهید که به حضورش سر میز خودنیاز دارید.

اگر از غذای سفارش داده ناراضی هستید آن را پس بفرستید.

این حق طبیعی شماست که به ازازی پولی که پرداخت می‌کنید غذای با کیفیتی دریافت کنید. اما اگر تصمیم به تعویض غذای خود دارید موظفید به همراهان خو بگویید غذای خود را شروع کنند. منتظر ماندن پس از سرو غذا حس بدی به همراهان شما منتقل می‌کند و ادب آن است که از انتقال حس بد به همراهان خود جلوگیری کنید.

پس از اتمام غذا قاشق و چنال را کنار بشقاب قرار ندهید.

بهتر است بعد از صرف غذایتان قاشق و چنگال را داخل بشقابتان بگذارید. آمریکایی ها رسم جالبی دارند که پس از صرف غذا قاشق و چنگال خود را به حالت ۱۰ و ۲۰ دقیقه روی بشقاب قرار می‌دهند. در این روش نوک چنگال باید رو به بالا باشد.

پیش از تمام شدن غذای اصلی از صحبت های جدی و کاری به شدت خودداری کنید.

هرگونه بحثی که باعث به هم خوردن تمرکز شما و همراتهانتان از صرف غذا، کم شدن اشتها و… شود را به زمان صرف دسر موکول کنید.

آداب نشستن سر میز را رعایت کنید.

هر از گاهی دور دهان خور دا با دستمال تمیز کنید. از برداشتن تکه‌های دشت غذا که باعث می‌شود دهانتان را بیشتر از حد نرما باز کنید بپرهیزید. همچنین غذی خود را بیش از حد ریز نکنید. اگر گوشت یا مرغ و ماهی میخورید قبل از اینکه تکه ای جدید از غذایتان برش دهید تکه های قبلی را میل کنید.هنگام نوشیدن انواع نوشیدنی به داخل ظرف نگاه کنید. صاف بنشینید و آرنجتان را روی میز قرار ندهید. شما با تخفیفان می‌توانید بهترین رستوران های تهران را با قیمت مناسب‌تری تجربه کنید.

۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *