آشنایی با قفل ها و سرنخ های اتاق فرار

اتاق فرار، یکی از مهیج‌ترین بازی‌هایی است که می‌توان در کنار دوستان انجام داد و ساعت‌ها سرگرم شد. اتاق‌های فرار مختلف، درجه‌های سختی متفاوتی دارند و می‌توانند خیلی ساده یا خیلی سخت باشند. اگر در این بازی مبتدی هستید یا برای نخستین بار می‌خواهید آن را تجربه کنید، آشنایی با انواع قفل ها و سرنخ های اتاق فرار در حل سریع‌تر معماها کمک زیادی به شما خواهد کرد.

انواع قفل های اتاق فرار

اتاق های فرار، قفل‌های زیادی دارند که بعضی خیلی سخت و بعضی خیلی ساده هستند. تنوع این قفل‌ها بسیار بالاست؛ از همین رو، ما فقط نمونه‌های معمول را معرفی می‌کنیم.

قفل کلیدی

مدل‌های کلیدی، رایج‌ترین قفل ها در اتاق فرار هستند و بسته به سناریویی که برای شما طراحی شده، ممکن است یکی یا چند مورد از آنها در مسیر شما وجود داشته باشد.

قفل جهت دار

نوع متفاوت‌تر قفل‌ها که البته محبوبیت زیادی هم دارند و حسابی می‌توانند شما را سردرگم کنند، قفل‌های جهت‌دار هستند. برای باز شدن این قفل، لازم است چند جهت خاص را از روی سر نخ‌ها و نشانه‌هایی که در بازی وجود دارد، به ترتیب انتخاب کنید. اگر جهت‌ها نادرست باشند، قفل عمل نخواهد کرد و برای وارد کردن دوباره جهت‌ها، معمولا باید حلقه را دو بار به طرف داخل فشار داده و مجددا رمز را امتحان کنید.

قفل عددی

این‌ها یکی دیگر از پرکاربردترین قفل های اتاق فرار هستند که روی آنها، چندین حلقه متحرک با اعداد مختلف وجود دارد و بازیکن‌ها باید با دنبال کردن سر نخ‌ها، این اعداد را پیدا کرده و به کمک آنها اقدام به باز کردن قفل کنند. معمولا یک خط قرمز روی قفل هست که اعداد رمز باید پشت سر هم و روی آن قرار بگیرند؛ بعد از انتخاب اعداد، حلقه را به طرف بالا بکشید تا قفل باز شود. 

این اعداد معمولا در بخش‌های مختلف و به شیوه‌های متفاوت سر راه شما قرار می‌گیرند، پس نیازی به باز کردن حدسی آن نخواهد بود!

قفل حروفی

عملکرد این قفل‌ها کاملا مشابه مدل‌های عددی است، با این تفاوت که به جای اعداد از حروف مختلف بر روی آن استفاده شده و شما باید این حروف را با توجه به راهنماهای بازی پیدا کنید. حتی این احتمال هست که همانند قفل‌های عددی، کلمه عبور مربوط به یکی از اشیای داخل اتاق، پاسخ معمایی که پیش‌تر حل کرده بودید یا مواردی از این دست باشد.

قفل تاریخی

همان‌طور که از نام این قفل پیداست، شما باید به دنبال یک تاریخ خاص باشید تا بتوانید قفل مورد نظر را باز کنید؛ این تاریخ می‌تواند اشاره به موضوع خاصی داشته یا در بخشی از یک کتاب یا مجله درج شده باشد. شیوه عملکرد این قفل‌ها نیز دقیقا مشابه نمونه‌های عددی و حروفی است.

قفل دکمه ای یا فشاری

روی این قفل‌ها معمولا دکمه‌های مختلفی با چندین عدد وجود دارد که لازم است آنها را به ترتیب فشار داده و سپس ضامنی که در بخش پایینی تعبیه شده را حرکت دهید تا قفل، باز شود. معمولا باز کردن این قفل‌ها به خاطر ترتیب اعداد می‌تواند بسیار دشوار باشد.

قفل دیجیتالی

برای باز کردن این قفل‌ها هم باید به دنبال نشانه‌ها و سرنخ‌ها باشید و بعد از جمع‌آوری اعداد، آنها را روی نمایشگر گاو صندوق، وارد کنید. هرچند، در اینجا یک چالش سخت خواهید داشت: معمولا وارد کردن رمز، محدودیت تکرار دارد و اگر مثلا بعد از ۱۰ بار قادر به پیدا کردن رمز درست نباشید، ممکن است دستگاه برای ۵ دقیقه یا بیشتر، غیر فعال شود؛ اتفاقی که فقط باعث از دست رفتن زمان شما می‌شود.

قفل گاو صندوقی

شیوه باز کردن قفل گاو صندوقی در اتاق فرار کمی دشوارتر است چرا که از قبل باید با شیوه عملکرد این قفل‌ها آشنا باشید. برای باز کردن این قفل‌ها معمولا به ۳ یا ۴ عدد نیاز است که باید آنها را در طول بازی پیدا کنید؛ سپس برای وارد کردن عدد اول، رمز را در جهت عقربه‌های ساعت چرخانده و رمزهای دوم و سوم را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و زبانه آن را به طرف بالا بکشید تا قفل باز شود.

سر نخ های اتاق فرار

در اتاق فرار، پاسخ تقریبا تمام معماها و چالش‌ها در طول مسیر قرار گرفته‌اند و فقط لازم است شرکت‌کنندگان، آنها را پیدا کنند! در ادامه، چند مورد از متداول‌ترین نمونه سرنخ های اتاق فرار را معرفی می‌کنیم.

به نور توجه کنید

همیشه نور بیشتر یا کمتر، داستانی پشت خود دارد و می‌توانید سر نخ اصلی خود برای حل معماها را در آنها پیدا کنید. بعضی وقت‌ها این نور حتی می‌تواند به صورت چشمک‌زن هم طراحی شده باشد.

سرنخ های بصری

توجه به جزئیات و مواردی که شاید اهمیتی نداشته باشند، برگ برنده شما در این بازی است. برای پیدا کردن پاسخ معماها و قفل‌ها، به‌دقت به مکان‌هایی مثل زیر قاب عکس، پشت میزها، تصاویر نصب‌شده، کشوها، کتاب‌ها و هر جای دیگری که بتوان چیزی را در آن پنهان کرد، توجه داشته باشید.

سرنخ صوتی

بعضی مواقع ممکن است سرنخ به صورت کد مورس، صدای خاص یا حتی یک موسیقی باشد. به هر صورت، در اتاق فرار نباید ساده از کنار چیزی عبور کرد.

حل پازل ها

سرنخ های اتاق فرار ممکن است در دل پازل‌های به هم ریخته‌ای باشند که در گوشه‌وکنار اتاق گنجانده شده‌اند؛ مثلا ممکن است لازم باشد تکه‌های کاغذ یا تعدادی مهره را در کنار هم قرار دهید تا شکلی خاص نمایان شده یا عددی خاص نشان داده شود، سپس از آن برای باز کردن قفل‌ها استفاده کنید.

کلید

کلیدها معمولا زیر کتاب، داخل کتابخانه یا مکان‌های مشابه مخفی می‌شوند و فقط مخصوص یک قفل هستند. بعضی مواقع، بازیکنان مجبورند علاوه بر کلیدها، قفل‌ها را هم پیدا کنند؛ رویکردی که کار شما را بسیار سخت خواهد کرد. حتی این امکان هست که تعداد کلیدها، بیش از تعداد قفل‌ها باشد.

سخن پایانی

اگرچه دقت و ریزبینی در انجام این بازی حرف اول را می‌زند، اما هرچقدر بیشتر با انواع قفل های اتاق فرار و به‌خصوص سرنخ‌های آن آشنایی داشته باشید، فرصت بیشتری برای حل چالش‌های پیچیده‌تر خواهید داشت.

اتاق فرار چیست

مطالب مرتبط:

اکتور اتاق فرار کیست و چه کاری انجام می دهد؟

۶ ویژگی که باعث جذابیت یک اتاق فرار می‌شود

اتاق فرار چیست و چرا باید برای یک بار هم شده بازی کنیم؟

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *