از بین بردن غبغب – بهترین روش‌ های رفع غبغب در خانه و کلینیک

خانمی که خواستار از بین بردن غبغب یا رفع غبغب خود است

غبغب یک عارضه رایج است که باعث می‌شود پوست گردن در ناحیه زیر چانه دچار افتادگی و برآمدگی شود. برآمدگی پوست زیر چانه نشانه تجمع چربی است و اگرچه با افزایش وزن رابطه مستقیم دارد اما بسیاری از افراد لاغر هم از این عارضه در امان نیستند، زیرا ژنتیک و پیری پوست هم می‌تواند غبغب را به ویژگی‌های ظاهری شما بیافزاید. شاید شما هم یکی از کسانی هستید که چندان دل‌خوشی از این بخش از ظاهر خود ندارید و به دنبال راه‌های رفع غبغب هستید. اگر می‌خواهید چربی‌های اضافه در فاصله چانه و گردن شما تناسب و زیبایی شما را مخدوش نکنند، در این مقاله از تخفیفان همراه ما باشید. در این مقاله راه‌های خانگی آب کردن غبغب را توضیح می‌دهیم و علاوه بر این اگر دنبال راه‌های سریع‌تری برای برداشتن غبغب باشید به شما روش‌های کلینیکی در کلینیک های پزشکی تهران از بین بردن غبغب را معرفی خواهیم کرد.

چه عواملی باعث ایجاد غبغب می‌شود؟

  1. سن: افزایش سن باعث افتادگی پوست در جاهای مختلفی از بدن می‌شود؛ بالای گردن و زیر چانه یکی از معمول‌ترین جاها است و افتادگی پوست در آنجا منجر به ایجاد غبغب می‌شود.
  2. ژنتیک: افرادی که سابقه خانوادگی غبغب دارند پوست بالای گردن آنها مقاوم و ارتجاعی نخواهد بود و در نتیجه احتمال داشتن غبغب آنها را تهدید خواهد کرد.
  3. افزایش چربی: چربی قابلیت ارتجاعی پوست را از بین می‌برد و در نتیجه منجر به غبغب می‌شود.
    پیری: جدا از اینکه افزایش سن منجر به افتادگی پوست می‌شود، پیری، رسوبات کلاژن پوست را از بین برده و فتق چربی در ناحیه گردن را افزایش می‌دهد.

چند تمرین برای از بین بردن غبغب در خانه

ابتدا چند تمرین برای رفع غبغب را معرفی می‌کنیم. توجه داشته باشید از بین بردن غبغب به طور فوری با این تمرین‌ها ممکن نیست. همه این تمرین‌ها باعث تقویت عضلات ناحیه گردن، و مقاومت پوست زیر چانه می‌شود. همچنین این تمرین‌ها از پیری پوست جلوگیری می‌کنند. با جلوگیری از پیری پوست و آب کردن چربی‌های ناحیه گردن، خود به خود به رفع غبغب خود کمک کرده‌اید.
آب کردن غبغب با کمک این تمرین‌ها معمولا تا یک‌ماه طول خواهد کشید.

۱- فشار دادن زبان به سقف دهان

زبان را به سقف دهان فشار دهید و سر خود را به جلو و عقب خم کنید. این تمرین چربی‌های اضافه در ناحیه چانه و گردن را از بین می‌برد و به آب کردن غبغب سرعت می‌بخشد. این کار را ۵ بار در سه نوبت انجام ‌دهید.

۲- تکرار آواهای مصوت

آوایی مانند ای-او را مدام تکرار کنید. این تمرین باعث می‌شود عضلات گردن، فک و چانه به حرکت دربیایند و چربی‌سوزی کنند و در نتیجه رفع غبغب حاصل شود. برای برداشتن غبغب این حرکت را تا ۱۲ بار در سه نوبت انجام دهید.

۳- چرخاندن گردن

صاف بنشینید و گردن خود را به دو طرف تکان دهید و سعی کنید با این عمل پوست گردن شما کشیده شود. ده بار انجام این حرکت در روز به آب کردن غبغب و حذف چربی گردن کمک خواهد کرد.

۴- بیرون آوردن زبان

این حرکت شامل خم کردن سر به عقب و بیرون آوردن زبان با فشار به سمت بیرون است. این حرکت هم مانع تجمع چربی می‌شود. برای رفع غبغب این تمرین را تا ۱۲ ثانیه طول دهید.

۵- تمرین صورت با مدل کبوتری!

در این روش با انگشتان خود پوست تان را در دو طرف ناحیه ابتدایی فک پایین (درست پایین گوش) فشار دهید. سپس سر خود را به سمت پایین حرکت دهید. چنین فشاری بر پوست و عضله این ناحیه به رفع غبغب کمک خواهد کرد. این تمرین به سه بار تکرار در روز نیاز دارد. در هر تکرار این عمل باید پنج ثانیه طول بکشد. اگرچه هنگام این تمرین شبیه کبوتری ماشینی با حرکات تکراری خواهید شد، اما به نتیجه آن که رفع غبغب است می‌ارزد.

چند درمان خانگی برای آب کردن غبغب

علاوه بر تمرین‌های فوق، روش‌های خانگی رفع غبغب دیگری هم وجود دارد که شامل موارد زیر است:

۱- استفاده از روغن جوانه گندم

شواهد حاکی از آن است که ماساژ دادن ناحیه گردن تا چانه با این روغن به از بین بردن غبغب کمک خواهد کرد. این روغن حاوی ویتامینE و یک نوع آنتی اکسیدان قوی است. ماساژ با روغن جوانه گندم باید از پنج تا ده دقیقه طول بکشد. بگذارید روغن شب روی پوست بماند تا به مرور زمان به رفع غبغب شما منجر شود.

۲- ماساژ دادن

ماساژ دادن نواحی زیر چانه باعث بهبود گردش خون می‌شود و به رفع غبغب کمک خواهد کرد. ماساژ همراه با لیزر درمانی تاثیر بیشتری دارد و شما را از شر غبغب خلاص خواهد کرد.

۳- چای سبز

آنتی اکسیدان به چربی‌سوزی و کاهش وزن کمک خواهد کرد. چای سبز مملو از کاتچین‌هایی است که خاصیت آنتی اکسیدان را در خود دارند؛ اینگونه با مصرف چای سبز شما به رفع غبغب ناشی از اضافه وزن کمک خواهید کرد. برای کنترل وزن علاوه بر مصرف چای سبز به اندازه دو بار در روز، به یک ٰرژیم غذایی مناسب هم نیاز دارید.

۴- روغن زیتون

مقداری روغن زیتون را گرم کنید و آن را به آرامی به فک و گردن خود بمالید و با آن این ناحیه را ماساژ دهید. بگذارید روغن زیتون از یک ساعت تا یک شب روی پوست شما بماند. آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون باعث افزایش مقاومت در پوست شما می‌شود و به رفع غبغب و برداشتن آن کمک خواهد کرد. همچنین می‌توانید برای برداشتن غبغب روغن زیتون را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۵- چرخاندن روغن در دهان

این عمل باعث می‌شود عضلات فک شما کار کرده و ورزیده شدن عضلات ناحیه فک و گردن به از بین بردن غبغب کمک خواهد کرد. برای انجام این روش، یک قاشق روغن نارگیل یا کنجد را به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه در دهان خود بچرخانید و سپس آن را به بیرون تف کنید.

۶- ویتامین E

روغن ویتامین E را از کپسول‌های موجود در بازار خارج کنید. معمولا ۲ تا ۳ کپسول برای این کار کافی است. این روغن حاوی آنتی اکسیدان‌های موثر در رفع غبغب است. این روش از لحاظ علمی ثابت نشده است اما شواهد نشان می‌دهد با نگه داشتن این روغن روی پوست در طول شب و ماساژ دادن نواحی گردن و چانه به مرور زمان غبغب شما برداشته می‌شود.

۷- آدامس

جویدن آدامس یکی از راه‌های آسان برای رفع غبغب است. عمل جویدن مانند یکی از همان تمرین‌ها است که علاوه بر ورزیده کردن عضلات چانه و گردن به چربی‌سوزی غبغب کمک خواهد کرد.

۸- خربزه

خربزه علاوه بر سرشار بودن از آنتی اکسیدان، پوست شما را هم مرطوب نگه می‌دارد. خربزه علاوه بر کمک به رفع کردن غبغب از ایجاد آن هم جلوگیری می‌کند.

به اندازه نصف یک فنجان از خربزه ببرید و سپس با آب مخلوط کنید. با کمک پد پنبه‌ای آن را به ناحیه غبغب بمالید. بعد از ۳۰ دقیقه آنجا را بشویید. با انجام این روش به اندازه یکبار در روز شما می‌توانید بعد از مدتی در آب کردن غبغب پیشرفت خوبی داشته باشید.

۹- کره کاکائو

کره کاکائو هم دارای آنتی اکسیدان است و به رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست می‌افزاید. شما برای استفاده موثر از کره کاکائو در رفع کردن غبغب نیاز دارید ۱ تا ۲ قاشق کره کاکائو را گرم کنید و آن را روی ناحیه غبغب بمالید. بگذارید ۳۰ یا ۶۰ دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. نگه داشتن آن به اندازه یک شب هم تاثیر خوبی روی از بین بردن غبغب دارد.

رژیم غذایی مناسب برای رفع غبغب

افزایش وزن یکی از دلایل ایجاد غبغب است، بنابراین با تغییر رژیم غذایی خود می‌توانید علاوه بر جلوگیری از ایجاد آن، از شر چربی‌ها و وزن اضافه خلاص شوید و در برداشتن غبغب خود و افزایش سلامتی بدن پیشرفت کنید.

مواردی که مصرف آنها برای آب کردن غبغب پیشنهاد می‌شود:

  • آب بیشتری بنوشید
  • مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید.
  • روزانه چای سبز بنوشید.
  • از روغن نارگیل در پخت ‌و پز استفاده کنید.
  • هر روز آب آلوورا بنوشید
  • با تخم کتان پودر شده و یک لیوان آب گرم، محلول درست کنید و آن را یکبار در روز بنوشید.

برای رفع غبغب از موارد زیر اجتناب کنید:

  • غذاهای بسته‌بندی شده
  • غذای یخ زده
  • نوشیدنی‌های گازدار
  • شکر تصفیه شده

روش‌های کلینیکی برای برداشتن غبغب

اگر غبغب شما به دلیل عوامل ژنتیکی باشد، روش‌های فوق ممکن است تاثیرگذار نباشد. همچنین گاهی افراد روش‌هایی با نتیجه سریع‌تر را ترجیح می‌دهند. به هر حال بهتر است با متخصصان و پزشکان مشورت کنید و در صورت نتیجه نگرفتن از موارد فوق در برداشتن غبغب، یکی از گزینه‌های کلینیکی را در مراکز معتبر مانند کلینیک پزشکی غرب تهران برداشتن غبغب انتخاب کنید.

۱- تزریق لیپولیز (غیرتهاجمی)

در این روش سلول‌های چربی محل غبغب را هدف قرار می‌دهند؛ به این صورت که با تزریق محلولی از دو ماده فسفاتیدیل کولین و اسید دئوکسی کولیک در یک جلسه این سلول‌های چربی از بین می‌روند. ممکن است در این درمان به دو جلسه با فاصله ۴-۵ هفته نیاز داشته باشید. در اغلب موارد مراجعه کننده بعد از ۶-۸ هفته به نتیجه دلخواه می‌رسد. این روش درمانی مورد تایید سازمان‌های بهداشتی معتبر جهان است و روشی قابل اعتماد در حذف چربی‌های زیر چانه محسوب می‌شود.

۲- لیپوساکشن (تهاجمی):

درین روش به جای حذف سلول‌های چربی با تزریق دارو، بافت آنها را تخریب می‌کنند و سپس با کمک یک لوله مکنده آن‌ها را خارج می‌کنند. در این روش برای برداشتن غبغب بخشی از پوست را برش می‌دهند و با اینکه نتیجه سریع‌تری دارد اما خطرات آن هم بیشتر است.

۳- استفاده از لیزر لیپولیز

در این روش بعد از استفاده از داروی بیهوشی پوست را تا دو میلی‌متر سوراخ می‌کنند و سپس فیبر نوری را از همان سوراخ ایجاد شده به سمت چربی می‌تابانند و در نتیجه این تابش چربی‌ها از بین می‌روند.

سوالات متداول در زمینه از بین بردن یا رفع غبغب:

معمولا افراد برای جلوگیری از ایجاد غبغب در صورتشان به دنبال راهکار هستید یا می خواهند آن را رفع کنند که در ادامه به این سوالات پاسخ می دهیم.

۱- برای جلوگیری از ایجاد غبغب چه راهکارهایی وجود دارد؟

علاوه بر ورزش و تمرینات منظم، غذاهای چربی‌سوز و متشکل از مرکبات و سبزیجات برگ‌دار به جلوگیری از غبغب و برداشتن غبغب کمک خواهد کرد.

۲- برداشتن غبغب معمولا چه مدت طول خواهد کشید؟

اگر درمان‌ها و تمرین‌ها به طور دقیق و منظم انجام شوند بعد از چند هفته می‌توان تغییر وضعیت را در مسیر رفع غبغب مشاهده کرد.

۳- بهترین کرم برای رفع غبغب چیست؟

برای رفع غبغب می‌توانید از کرم‌های محکم‌ کننده پوست ناحیه گردن استفاده کنید که به آنها کرم‌های لیفت‌کننده گردن هم می‌‌گویند و طیف وسیعی از آنها در بازار وجود دارد.

۴- عوارض جراحی لیپوساکشن چیست؟

این جراحی مانند هر جراحی دیگری عوارض مخصوص خود را دارد. برخی از این عوارض و خطرات شامل عفونت، درد، ورم و تب خواهد بود. اما به طور کلی در جراحی لیپوساکشن برش‌های کوچکی ایجاد می‌شود و به همین دلیل عوارض آن کمتر است یا بعد از مدتی عوارض آن محو خواهد شد.

۳.۵/۵ - (۱۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *