شباهت و تفاوت کشبک با تخفیف گرفتن چیست؟

تفاوت کشبک با تخفیف

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، کسب و کارها و مشاغل، روش‌های نوینی را برای افزایش درآمد زایی خود به کار می برند. تخفیف دادن یا طراحی و اجرای سیستم بازگشت وجه (کش بک) از جمله شیوه های جدید بازاریابی به حساب می‌آید که تحولی نو را در این صنعت ایجاد نموده است. همه این‌ها به خرید هوشمندانه توسط مشتری‌ها ختم می‌شود. اما تفاوت این‌ها در چیست؟ در این مقاله با ما همراه شوید تا تفاوت کش‌بک و کد تخفیف را برایتان توضیح دهیم.

کش بک چیست؟

واژه ی انگلیسی Cash Back  ( کش بک) در فارسی به معنای برگشت پول به حساب مشتری ست و اصطلاحا به فرآیند بازگشت درصدی از هزینه ی کل خرید شما به حسابتان، جهت استفاده در خریدهای بعدی گفته می شود که مشتری می تواند به صورت اعتبار در کیف پول یا وجه نقد، این هدیه را دریافت نماید.

امروزه بسیاری از سایت های خارجی، از سیستم کشبک برای ارائه ی خدمات بهتر به مشتریان خود استفاده می کنند و در ایران نیز، جدیدا، تعداد بسیار محدودی از سایت ها و شرکت ها، شروع به فعالیت در این زمینه نموده اند که البته هنوز ابتدای مسیرند و جای کار فروانی دارند.

با توجه به این که در حال حاضر، فرهنگ استفاده از کشبک در بین فروشندگان و خریداران، مرسوم نشده است، اکثرا کشبک را با تخفیف یکی می دانند. البته مفهوم کاهش قیمت کالاها در هر دو وجود دارد ولی عملا، کشبک و تخفیف، دو سیستم عملکرد کاملا جداگلانه ای دارند.

برای مقایسه ی دقیق تر، اجازه دهید، واژه ی تخفیف را نیز تعریف کنیم.

تخفیف، کلمه ی رایج و نام آشنایی ست که فروشندگان و مشتریان، هنگام خرید و فروش از آن استفاده می نمایند. در واقع، مشتری با توافق فروشنده، بهای کمتری نسبت به قیمت واقعی کالاها پرداخت می کند.

این امر یک سود دو طرفه است که هم برای فروشنده و هم خریدار دارای مزیت هایی ست.

فروشندگان از طریق جذب مشتریان بیشتر، فروش و درآمد بالاتری کسب می نمایند و از طرفی، برای خریدار هم رضایت بخش و مقرون به صرفه است و به صورت ناخودآگاه به سمت خرید از فروشگاه های با تخفیف، تشویق می شود.

تخفیف گروهی

تخفیف یا خرید گروهی، یکی از انواع تخفیف به حساب می‌آید که این روزها، در فروشگاه‌ها و مراکز خرید حضوری و آنلاین، شاهد افزایش آن هستیم و مورد استقبال زیاد مشتریان قرار گرفته است.

تخفیف گروهی به این معناست که اگر تعداد افراد خریدار یا تعداد خریدها به حد نصاب معینی برسد، تخفیف ویژه‌ای بر روی کالاها و خدمات خاصی اعمال می‌شود. ممکن است یک نفر چندین کالا یا خدمات را خریداری کند یا چند نفر یک کالای مشخص را خریداری کنند. به هر حال تمامی این موارد شامل تخفیف گروهی می‌شود.

به عبارت ساده تر می‌توان گفت: تخفیف گروهی یعنی به ازای تعداد خرید بیشتر، میزان تخفیف بالاتری داده می‌شود.

به عنوان مثال برای خرید به فروشگاهی مراجعه می کنیم و پس از انتخاب کالای مورد نظر ممکن است با این جمله از جانب فروشنده مواجه شویم که «اگر جنس بیشتر بخری، کمتر با شما حساب می کنم». جمله ای که همه ی ما بارها آن را شنیده ایم. این رویداد، همان تخفیف گروهی به شمار می آید.

چگونه از سیستم کشبک استفاده کنیم؟

شما می توانید با مراجعه به سایت ها یا نصب اپلیکیشن های آنلاین ارائه دهنده ی سرویس های کشبک، در آن ها ثبت نام کرده و اطلاعات هویتی خود را وارد نمایید.

در صورتی که فروشگاه مورد نظر شما، با این سایت یا اپلیکیشن قرارداد داشته باشد، از طریق لیست مراکز خرید، به راحتی می توانید به آن دسترسی پیدا کرده و خرید خود را انجام دهید.

تفاوت‌های کشبک با تخفیف

۱- بهره مندی از خدمات کشبک، درخریدهای دوم به بعد، قابل استفاده است اما در تخفیف، در همان خرید اول، مشتری می تواند از منافع آن برخوردار گردد.

۲- تخفیف به صورت دوره ای و موقتی ست و هرزگاهی برخی از محصولات کاهش قیمت پیدا می کنند ولی کشبک دائمی ست و خریدار می تواند در دراز مدت، از مزیت های آن استفاده نماید.

۳- میزان درصد کاهش قیمت در کشبک معمولا کمتر از تخفیف است.

۴- تخفیف فقط در برخی زمان های خاص مانند اعیاد، پایان هفته ها و … به صورت ایام محدود در دسترس است و هدف اصلی آن جذب و افزایش تعداد مشتریان است اما در کشبک، ماندگاری و وفاداری مشتریان نسبت به برند، به عنوان اصل قرار داده شده است.

۵- یکی از دلایل استفاده از تخفیف های کوتاه مدت، فروش نرفتن آن کالا یا خدمات است که با ارائه ی عناوینی همچون تخفیفات شگفت انگیز یا جشنواره ی تخفیفات، اجناس خریداری نشده را به فروش می رسانند.

مورد دیگر استفاده از تخفیفات، به علت انبار گردانی یا تخلیه انبار بر روی کالاها صورت می گیرد. اما در کشبک این گونه نیست و خدمات این سیستم به صورت پیوسته بر روی محصولات ارائه می شود و بنابراین ما شاهد کاهش قیمت دائمی کالاها هستیم.

سخن پایانی

کشبک اصطلاحی نوظهور، به معنای برگشت پول نقد به حساب کاربر است و از روش های مدرن بازاریابی به حساب می آید که رویکرد جدیدی در توسعه و درآمدزایی کسب و کارها بوجود آورده است و اخیرا در ایران نیز به صورت نوپا در حال راه اندازی ست.

کشبک و تخفیف، هر دو با هدف جلب رضایت حداکثری مشتری ایجاد شده اند و موضوع کاهش قیمت کالاها در آن ها لحاظ گردیده است.

این دو روش، اگرچه ظاهر شبیه یکدیگر به نظر می آیند ولی در شیوه های اجرای آن ها تفاوتهای زیادی دیده می شود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *