کش بک چیست و چگونه کار می‌کند؟

کش بک چیست

ارائه دهندگان کالا و خدمات همواره به دنبال راه های جدید و متنوعی برای جذب مشتریان و تبدیل آن ها به مشتریان وفادار هستند. ارائه کد تخفیف های متنوع، قرعه کشی میان خریداران و ارائه تسهیلات برای خرید از مهم ترین شیوه های جذب مشتری است. باید توجه داشت که راه هایی که مدت ها است از آن ها برای جلب توجه بیشتر مشتریان استفاده می شود، امروزه کارایی اولیه خود را از دست داده است.

به دلیل مشکلات اقتصادی بسیاری از افراد با مشکل کاهش توانایی خرید روبه رو هستند. این معضل باعث می شود سبد خرید مشتریان کوچک تر شود و در نتیجه رکود اقتصادی در انتظار همه کسب و کار ها باشد. کش بک روش جدیدی است که با ارائه خدمات مالی ویژه به مشتریان، به وسیله افزایش قدرت خرید مشتری، او را به یک مشتری وفادار تبدیل می کند.

در این مطلب با تمرکز بر روی کش بک اطلاعاتی را پیرامون این روش در اختیار خوانندگان قرار می دهیم. معرفی کش بک، بررسی تاریخچه کش بک، بیان مزایای کش بک و معرفی کش بک تخفیفان از مهم ترین یخش هایی هستند که مطالبی مهمی درباره آن ها در این مقاله گنجانده شده است.

کش بک چیست؟

کش بک در زبان فارسی به عنوان پیشکش نیز شناخته می شود. به بیان ساده کش بک یا پیشکش فرآیندی است که طی آن بخشی از تراکنش انجام شده توسط مشتری به حساب او باز می گردد. کش بک بخشی از خدماتی است که ارائه دهنگان کالا و خدمات، فروگاه های اینترنتی، کارت ها اعتباری، بیمه ها، صاحبان فروشگاه های کوچگ و بزرگ، رستوران ها و غیره برای جذب مشتریان ارائه می دهند.

معنی cash back

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، کش بک در زبان فارسی پیشکش یا هدیه نام می گیرد. علت این نام گذاری این است که سرویس ارائه دهنده کش بک بخشی از وجهی که مشتری برای تهیه کالا یا خدمات مورد نیاز خود می پردازد را به او باز می گرداند. این عمل مانند این است که مشتری با هر بار خرید، میزانی از پول خود را توسط کش بک پس انداز می کند یا آن را هدیه می گیرد.

تاریخچه کش بک

کش بک به صورت کلی در گروه خدمات تازه وارد جای می گیرد. تاریخچه کش بک طولانی نیست. در بررسی تاریخچه کش بک به این نکته برخورد می کنیم که این فرآیند در ابتدا یک پاداش عمومی بوده است. مفهوم کش بک را برای اولین بار صادرکنندگان کارت های اعتباری به دارندگان این نوع کارت ها معرفی کردند. کش بک برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ به دنیا معرفی شد.

سال ۱۹۸۶ سال مهم و تعیین کننده ای برای کش بک به حساب می آید. در این سال بود که برای نخستین بار کارت دیسکاور به بازار ارائه شد. کارت دیسکاور واسطه معرفی کش بک به دارندگان کارت های اعتباری بود. با وجود تولد و معرفی کش بک در سال های ذکر شده، همه گیری کش بک به قرن ۲۱ موکول شد. در دو دهه اخیر نیز محبوبیت این روش بسیار بالا رفته و طیف وسیعی از خدمات دهندگان و مشتری ها از آن استفاده می کنند.

انواع کش بک

انواع کشبککش بک انواع مختلفی دارد. هر کدام از ارائه دهنگان کالا و خدمات از نوع خاصی از این روش ها استفاده می کنند. البته برخی از ارائه کنندگان کش بک نیز در جهت جذب هرچه بیشتر مشتری از همه این روش ها یا ترکیبی از چند عدد از آن ها استفاده می کنند. در ادامه انواع روش های کش بک را مشاهده خواهید کرد.

  1. کش بک به صورت نقدی
  2. کش بک به صورت کارت هدیه
  3. کش بک به صورت کارت اعتباری
  4. کش بک به شکل شارژ حساب کاربری
  5. کش بک صد در صدی
  6. کش بک چرخشی
  7. کش بک دسته بندی شده
  8. کش بک با درصد ثابت
  9. کش بک آفلاین

در ادامه نیز هر کدام از این روش ها را با جزئیات توضیح خواهیم داد.

۱. کش بک نقدی

در این روش مبلغی که یه عنوان کش بک به مشتری باز گردانده خواهد شد به حساب بانکی او واریز می شود. برخی از ارائه دهندگان کش بک یک نیز سقفی معین در نظر می گیرند که در صورتی که مبلغ کش حساب مشتری به آن عدد مورد نظر برسد، مشتری می تواند درخواست برداشت خود را ثبت کند و مبلغ کیف پول به حساب او واریز شود.با مراجعه به صفحه کد تخفیف دیجی کالا می توانید این مورد را مشاهده کنید.

۲. کش بک کارت هدیه

در این روش میزان کش بک موجود در کیف پول مشتری به شکل کارت هدیه برای او ارسال می شود. بدیهی است که مشتری می تواند موجودی این کارت را نقد کند یا با کارت هدیه خود خرید حضوری و آنلاین داشته باشد.

۳. کش بک کارت اعتباری

در برخی روش های پرداخت کش بک نیز از کارت اعتباری استفاده می شود. مبلغ موجود در حساب کاربری به شکل کارت اعتباری به مشتری پرداخت می شود. موجودی کارت های اعتباری قابلیت نقد شدن ندارد و تنها امکان خرید با کارت در این روش وحود خواهد داشت.

۴. شارژ حساب کاربری با کش بک

برخی از ارائه دهندگان کش بک که درصد زیادی نیز هستند، کش بک را تنها به شکل شارژ حساب کاربری مشتری انجام می دهند. در این روش تنها راه استفاده از کش یک پرداخت شده خرید از همان سایت یا مجموعه است.

۵. کش بک صد درصدی

این نوع کش یک همانطور که از نامش پیداست همه مبلغ خرید مشتری را به شکل کش بک به او باز می گرداند. البته این روش منطقی به نظر نمی رسد ولی برخی از سایت ها و فروشگاه ها از ان استفاده می کندد تا رضایت صد در صدی مشتری را جلب کرده و از او یک مشتری وفادار بسازند. البته این نوع کش بک بسیار محدود است و معمولا تنها روی برخی کالاهای خاص استفاده می شود.

۶. کش بک چرخشی

در این روش مشتریان باید طی دوره تعیین شده توسط ارائه دهندگان کش بک، میزان مبلغی تعیین شده را خرید کنند تا درصد وعده داده شده به عنوان کش بک به آن ها پرداخت شود. طول دوره تعیین شده و مبلغ خرید در هر مجموعه با مجموعه دیگر تفاوت دارد.

۷. کش یک دسته بندی شده

کش بک به روش دسته بندی شده وابستگی به کارت های اعتباری استفاده شده هنگام خرید توسط مشتری دارد. در این روش برای هر نوعی از کارت های اعتباری درصدی کش بک در نظر گرفته شده و مشتری باید برای کسب کش بک بیشتر از کارت اعتباری مناسب استفاده کند.

۸. کش بک با درصد ثابت

در این روش حداقل و حداکثر میزان خریدی برای مشتری در نظر گرفته نشده. در هر صورت درصد تعیین شده از مبلغ خرید مشتری هر ماه به عنوان کش بک به او پرداخت می شود.

۹. کش بک آفلاین

کش بک تنها مخصوص فروشگاه های انلاین نیست. مشتریان می توانند پس از خرید از فروشگاه هایی که دارای کش بک آفلاین هستند، از فاکتور خرید خود عکس تهیه کرده و آن را به سایت معرفی شده بفرستند تا کش بک خود را دریافت کنند.

مزایای کش بک

  • جذب سریع و حداکثری مشتری
  • القای حس مثبت به مشتریان
  • تبدیل مشتریان عادی به مشتریان وفادار
  • ایجاد کانال ارتباط بین فروشنده و مشتری
  • اعلام جشنواره ها، تخفیف ها و کمپین ها از کانال ارتباطی به مشتری
  • کاهش دادن هزینه های بازاریابی و فروش
  • کاهش دادن هزینه های تبلیغات

تاثیر کش بک در افزایش فروش

تحقیقات به عمل آمده توسط مجله تحقیقات بازاریابی نشان می‌دهد مشتریانی که از سیستم‌ بازگشت وجه استفاده می‌کتند دارای دو رفتار جالب هستند.

اول این‌که استفاده از کش بک باعث ایجاد خریدهای بیشتر می‌شود و دوم این‌که کسانی که از یک فروشگاه با استفاده از سیستم‌های بازگشت وجه خرید می‌کنند، به احتمال زیاد در آینده به این فروشگاه مراجعه کرده و دوباره خرید می‌کنند.

به همین شکل سیستم‌های بازگشت وجه به افزایش فروش یک کسب‌وکار کمک می‌کنند.

معرفی سیستم کش بک تخفیفان

سایت تخفیفان که مدت ها به عنوان سایت ارائه دهنده تخفیفات در همه زمینه ها شناخته می شود، اقدام به ارائه سرویس کش بک کرده است. سیستم کش بک سایت تخفیفان پول تو نام دارد. تخفیفان مجموعه ای از شرکای تجاری برای کاربران تعریف کرده است که برای استفاده از کالا یا خدمات این مجموعه می توانند از خدمات کش بک تخفیفان بهره مند شوند.

تنها کاربرانی که در سایت تخفیفان ثبت نام کرده اند می توانند از کش بک استفاده کنند. جهت دریافت کش بک از تخفیفان، کاربران باید قبل از اقدام به تهیه کالا و خدمات وارد حساب کاربری خود شوند تا فعالیت های آن ها روی سایت ثبت شود و امکان پرداخت کش بک به آن ها وجود داشته باشد.

کاربران پس از خرید از مجموعه های معرفی شده در سایت و تحویل گرفتن کالا یا خدمات خود، مبلغ کش بک را در حساب کاربری خود مشاهده خواهند کرد. پس از تایید مجموعه هایی که دریافت کالا و خدمات از آن ها صورت گرفته، مبلغ کش بک به صورت قطعی در حساب کاربری مشتریان قرار می گیرد.

حداکثر کش بک پرداختی برای یک کالا توسط تخفیفان صد هزار تومان خواهد بود. کاربران می توانند هنگامی که موجودی کیف پول آن ها به مبلغ ۵۰۰۰۰ تومان رسید، درخواست برداشت مبلغ خود را ثبت کنند تا مبلغ موجود در کیف پول به وسیله شماره شبا به کارت آن ها منتقل شود.

۴/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *