راهنمای صعود به قله توچال

قله توچال از معروف‌ترین ارتفاعات ایران است که در شمال شهر تهران واقع شده و مرتفع‌ترین قله شمال تهران محسوب می‌شود. کوهنوردی و صعود به قله توچال، همواره محبوب کوهنوردان حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای ایران و حتی جهان بوده است. توچال به معنی دریاچه کوچک است و نام‌گذاری این قله به این نام به دریاچه یخ طبیعی که در کنار قله قرار دارد، اشاره می‌کند.

اما مسیرهای صعود به قله توچال کدام هستند؟ در این مقاله، بهترین مسیرها را معرفی خواهیم کرد. شناسایی این مسیرها و ویژگی‌هایشان برای برنامه‌ریزی برای یک کوهنوردی امن و لذت‌بخش لازم و ضروری است. با ما همراه باشید و بهترین مسیر برای صعود به یکی از زیباترین قلل ایران را انتخاب کنید. پیش از آن اما لازم است که موقعیت جغرافیایی قله توچال را بشناسیم.

موقعیت جغرافیایی قله توچال

قله توچال از مجموعه قلل رشته‌کوه‌های البرز در طرف جنوبی آن است که از شمال به دره رودخانه‌های جاجرود و بخش شهرستانک و از غرب به قلل شمالی امتداد کوه‌های البرز در محدوده استان البرز محدود می‌شود. بام تهران نیز محدوده جنوبی این قله است.

ارتفاع قله توچال، ۳۹۶۳ متر است و در کناره غربی‌اش، مجاور با قله شاه‌نشین بزرگ به ارتفاع ۳۸۵۰ است. در سمت شرق این قله نیز قلل متعددی ازجمله پیازچال، لزون و قلل دارآباد دیده می‌شوند. در سمت شمال نیز قلل قرقونچال، قلعه دختر، سی‌چال و بلندی‌های مرکزی البرز را پیش از رسیدن به قله توچال خواهیم داشت.

ویژگی های مسیر صعود به فله توچال

پیش از شروع برنامه‌ریزی برای فتح توچال، لازم است که با آنچه قرار است در این مسیر با آن‌ها روبه‌رو شوید آشنایی پیدا کنید. قبل از هر چیز باید بدانید که از شروع کوهنوردی از هر یک از مسیرهای صعود، حدود ۹ کیلومتر تا قله باید راه بروید. در طول مسیر میدان سربند تا پناهگاه شیرپلا چندین چشمه وجود دارد که از آن‌ها می‌توانید نسبت برداشت آب استفاده کنید.

یکی از ویژگی‌های مثبت مسیرهای صعود به قله توچال، آنتن‌دهی نسبتا مناسب تلفن همراه در همه مسیرهاست. همچنین در محدوده توچال، یک مرکز درمانی هلال‌احمر نیز به‌منظور رسیدگی به وضعیت افراد آسیب‌دیده وجود دارد. از طرفی شما می‌توانید از تفریحات توچال نیز استفاده کنید.

بهترین فصل برای صعود به قله توچال، فصل تابستان است. در طول مسیر با پوشش گیاهی بسیار زیبا با درختانی مانند ازگیل وحشی، آلو، تمشک، زالزالک و انواع گیاهان دارویی در کنار چشم‌اندازها و مسیرهای برف‌گیر مواجه خواهید شد. باوجوداینکه بیشتر گونه‌های جانوری این منطقه به دلیل شکار انسانی درخطر انقراض هستند؛ اما اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید با حیواناتی نظیر قوچ و میش، گرگ، روباه، خرگوش و پرندگانی مانند شاه بوف و کیک دری برخورد کنید.

قله توچال، نزدیک‌ترین قله به شهر تهران است. محدود توچال تنها پنج کیلومتر تا شهر تهران فاصله دارد و از آنجا با پیاده‌روی یا استفاده از تله‌کابین، می‌توان به ارتفاعات مختلف این کوه از بام تهران تا پیست اسکی توچال، دسترسی داشت. در ادامه اما مسیرهای کوهنوردی و صعود به قله توچال را معرفی می‌کنیم.

مسیرهای صعود به قله توچال

  • مسیر پارک جمشیدیه، پناهگاه کلک‌چال، دره پیازچال، قله لزون و سپس قله توچال که معروف‌ترین دسترسی به توچال از شرق قله است.
  • مسیر دارآباد، قله دارآباد، خط‌الرأس دارآباد، قله لزون، قله لزون نیز سخت‌ترین مسیر از ناحیه شرق محسوب می‌شود.
  • مسیر دربند، شیرپلا، سیاه‌سنگ، قله توچال که رایج‌ترین مسیر است.
  • مسیر امام‌زاده داوود که به سبب ارتفاع ۲۶۰۰ متری امام‌زاده، یکی از آسان‌ترین مسیرهاست
  • مسیر دربند، دوراهی اوسون، دره اوسون، جان‌پناه اسپیدکمر، ایستگاه هفتم تله‌کابین و قله توچال که قدیمی‌ترین مسیر محسوب می‌شود.

همچنین، صعود از مسیرهای شمالی از طریق روستاهای شهرستانک، شکراب و ایگل نیز جزء سخت‌ترین مسیرها محسوب می‌شوند.

از دیگر مسیرهای صعود به توچال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ولنجک، ایستگاه پنجم و سپس هفتم تله کابین توچال، قله توچال
  • درکه، پناهگاه پلنگ‌چال، ایستگاه‌های پنجم و سپس هفتم تله‌کابین، قله توچال
  • دربند، دره اوسون، قبر اوروس، جان‌پناه امیری (سیاه‌سنگ)، قله توچال
  • گلابدره، پناهگاه کلک‌چال، دره پیازچال، قله لزون، قله توچال
  • پارک نیلوفر، قله شاه‌آباد، قله کلک‌چال، قله لزون، قله لزون
  • فرحزاد، یونجه‌زار، قله دوشاخ، قله پلنگچال، ایستگاه هفتم تله‌کابین، قله توچال

همان‌طور که می‌بینید در مسیرهای صعود، انواع پناهگاه و جان‌پناه برای استراحت و به‌ویژه استقرار در شرایط بد جوی تا زمان مساعد شدن آب‌وهوا تدارک دیده شده است. برخی از این مکان‌ها برای استقرار در طول شب نیز مناسب هستند که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

پناهگاه شیرپلا

این پناهگاه که در رایج‌ترین مسیر صعود به توچال حضور دارد با سه طبقه ارتفاع خود دارای امکاناتی مانند سالن غذاخوری و سرویس خوابگاه بوده و متعلق به فدراسیون کوهنوردی است. پناهگاه شیرپلا در ارتفاع ۲۷۵۰ متری شمال آبشار دوقلو و در مجاورت رودخانه پس‌قلعه قرار دارد.

جان پناه فلزی مدور

یکی از جدیدترین جان‌پناه‌های مسیر صعود به توچال، توسط رئیس فقید فدراسیون کوهنوردی کشور، محمد داوودی ساخت شده و جان‌پناه فلزی مدور نام دارد. کوهنوردان از این سازه دوجداره فلزی برای در امان ماندن از طوفان‌های شدید و شرایط بد آب‌وهوایی استفاده می‌کنند.

جان پناه امیری (سیاه سنگ)

این جان‌پناه فاقد امکانات رفاهی است و توسط خانواده علی امیری، کوه‌نورد جان‌باخته در همین محل ساخته شده است. جان‌پناه امیری در ارتفاع ۳۵۰۰ متری است تنها ۴۰۰ متر با قله فاصله دارد.

سخن آخر

قله توچال، یکی از مرتفع‌ترین قلل ایران و تهران محسوب می‌شود که به سبب نزدیکی‌اش تا شهر تهران به‌عنوان یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی برای کوه‌نوردان حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای شناخته می‌شود. صعود به این قله از مسیرهای متعددی میسر است که هرکدام سختی‌ها و دشواری‌های خاص خودشان را دارند. بااین‌حال، مسیرهای دربند، شیرپلا، سیاه سنگ، قله توچال و پارک جمشیدیه، پناه‌گاه کلک‌چال، دره پیازچال، قله لزون و سپس قله توچال و همچنین مسیر امام‌زاده داوود آسان‌ترین و رایج‌ترین مسیرها محسوب می‌شوند.

در برخی مسیرها مانند ولنجک، ایستگاه پنجم و سپس هفتم تله‌کابین، قله توچال نیز می‌توان از تله‌کابین استفاده کرد. در طول مسیر، پناهگاه‌ها و جان‌پناه‌هایی برای استراحت و حتی اقامت در طول شب، ساخته شده‌اند.  امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به سؤالات شما در خصوص مسیرها و چالش‌های صعود به قله توچال پاسخ داده باشم. شما چه تجربه‌ای از صعود به قله توچال دارید. به نظر شما بهترین مسیر برای صعود به این قله کدام است؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

راهنمای کامل استفاده بهینه از تفریحات توچال

مقایسه پیست های اسکی توچال، دیزین، دربندسر و آبعلی

۳.۶/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *