۶ ویژگی که باعث جذابیت یک اتاق فرار می‌شود

ویژگی اتاق فرار جذاب

اتاق فرار یا اسکیپ روم (escape room) یکی از بهترین جا‌هایی است که برای مدتی به همراه دوستان یا همکاران‌‌مان در آن گیر می‌افتیم تا معما‌های آن را به کمک یکدیگر حل کنیم. از آنجایی که بدون حل کردن این معما‌ها و انجام کامل مأموریت خود نمی‌توانیم از اتاق فرار خارج شویم، این مکان می‌تواند جای بسیار خوبی برای گذراندن اوقاتی خوش و مهیج در کنار دوستان‌مان باشد.

اگر به عنوان رهبر یک جمع یا عضوی از یک گروه به دنبال گذراندن یک روز عالی در کنار دوستان یا همکاران‌تان هستید، پیشنهاد ما به شما امتحان کردن اتاق فرار‌های فرار موجود در سایت تخفیفان است که می‌تواند هیجان و تفریح زیادی را برای شما به ارمغان آورد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره‌ی اتاق فرار به شما توضیح دهیم.

اتاق فرار یا اسکیپ روم چیست؟

اتاق فرار چیست

اتاق فرار اتاقی است که راه فراری نداشته و شما در آن حبس می‌شوید و تنها راه آزاد شدن شما و گروه‌تان این است که به کمک سایر اعضای گروه معما‌های پیش روی‌تان را حل کرده تا از آن نجات پیدا کنید.

امروزه در سراسر دنیا اتاق‌های فرار متفاوت با سناریو‌های متنوعی وجود دارد که می‌توانید متناسب با علاقه‌ی خود، آن‌ها را انتخاب کنید. با این وجود یک اتاق فرار جذاب و خوب باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که در ادامه آن‌ها را برای شما برشمرده و توضیح می‌دهیم:

همچنین بخوانید: بهترین سناریو در بین اتاق فرارهای تهران

ویژگی‌ های کلی یک اتاق فرار خوب

فارغ از ویژگی‌های جذاب، یک اتاق فرار مناسب باید بتواند فضای خوبی را برای کار تیمی یک گروه ۴ الی ۱۲ نفره فراهم آورد. معمولا پشت هر اتاق فرار سناریویی وجود دارد که افراد نقش‌های آن سناریو را اجرا می‌کنند تا بتوانند از اتاق بیرون بیایند. سناریوی اتاق فرار باید به درستی تعریف شده و قابل اجرا شدن باشد.

طراحی و دکوراسیون و به صورت کلی تم اتاق باید متناسب با سناریو و نقش‌هایی که شما بازی می‌کنید، باشد. برای مثال اگر شما یک زندانی در زندان هستید، تم اتاق و دکوراسیون آن باید شبیه زندان باشد.

در نهایت یک اتاق فرار باید بتواند تجربه‌ای لذتبخش برای شما و اعضای گروه‌تان فراهم آورد و به گونه‌ای باشد که شما حاصل تلاش و کار گروهی خود را ببینید.

۱. داستان مهیج و جذاب

سناریو و ایده‌ی پشت اتاق فرار باید به شکلی باشد که باعث شود اقدامات شما از ابتدای ورود به اتاق به نتیجه‌ی مدنظرتان بینجامد. همه دوست دارند تبدیل به قهرمان اتاق فرار شوند و سخت‌ترین معما‌های آن را حل کنند. یک سناریوی جذاب این امکان را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند.

یک اتاق فرار بدون سناریو در واقع انگیزه‌ی زیادی برای بازی کردن و تلاش برای خروج از اتاق به شرکت‌کنندگان نمی‌دهد. به عبارتی دیگر زمانی که افراد داستان اتاق را بدانند، کنجکاوی آن‌ها برای حل معما‌های اتاق فرار بیشتر می‌شود؛ چرا که می‌دانند در انتهای کار باید به چه نتیجه‌ای رسیده باشند.

علاوه بر موارد بالا یک داستان جذاب باید بتواند شخصیت‌ها را به درستی تعریف کرده و سرنوشت نهایی آن‌ها را مشخص کند. در واقع شخصیت‌ها مشخص می‌کنند که به چه مواردی باید بیشتر توجه داشت و از چه مواردی باید عبور کرد.

۲. معماهای سرگرم کننده

معمای اتاق فرار

معما‌ها که بخش مهمی از اتاق فرار را به خود اختصاص می‌دهند، درباره‌ی پیدا کردن اشیای گمشده و پر کردن جدول کلمات هستند. گاهی اوقات شما باید قطعات مختلف یکی شیء را کنار یکدیگر قرار دهید تا پاسخ معما را پیدا کنید. برای حل معما‌های اتاق فرار باید بتواند سریع فکر کرده و از منطقه‌ی امن خود خارج شوید. علاوه بر موارد گفته شده نیاز دارید کمی خلاقانه‌تر از قبل فکر کنید.

در طی بازی در اتاق فکر شاید مجبور باشید معما‌های مختلفی را حل کنید که جواب آن‌ها به فرار از اتاق می‌انجامد. به یاد داشته باشید که شما برای فرار زمان محدودی دارید که حداکثر ۶۰ دقیقه می‌باشد. به اندازه‌ای که شما و هم‌گروهی‌هایتان بتوانید معمایی را حل کنید، دربازی پیشرفت کرده و به مرحله‌ی بعدی می‌روید. این فرآیند تا زمانی که بتوانید از اتاق فرار کنید، ادامه پیدا می‌کند.

۳. فضای کافی

همه‌ی اتاق‌های بازی معمولا تعداد مشخصی از افراد را به داخل اتاق راه می‌دهند که این تعداد از ۱۰ تا ۱۲ نفر بیشتر نمی‌شود. در واقع شما باید در حین بازی کردن فضای کافی برای خود در اتاق فرار داشته باشید تا بتواند از بازی کردن لذت ببرید. یک اتاق فرار جذاب و خوب باید بتواند فضای مناسب را در کنار استادان بازی حرفه‌ای برای شما فراهم کند.

۴. صحنه‌ی مناسب

بیشتر اتاق‌های فرار ظاهری دارند که آن‌ها را از سایر اتاق‌های فرار متمایز می‌سازند؛ از این رو بهتر است صاحبان اتاق فرار هزینه و انرژی خود را صرف ایجاد فضایی کنند که نور، صدا و دکوراسیون داخلی مناسبی داشته و با زمان و تم بازی همخوانی داشته باشد.

۵. مدیر بازی فعال

یک اتاق فرار جذاب باید مدیران یا اساتید بازی فعال، باتجربه و حرفه‌ای داشته باشد. اگر مدیر بازی به بازی مسلط نیست یا علاقه‌ای به آن ندارد، بهتر است با چنین شخصی به بازی ادامه ندهید. یک مدیر بازی خوب باید بتواند در طی بازی، سرنخ‌های که بازیکنان برای حل کردن معما به آن احتیاج دارند را در اختیارشان قرار دهد.

۶. تم یا موضوع بازی مناسب

تم اتاق فرار

یک اتاق فرار خوب باید حتما تم مشخصی داشته باشد تا شرکت‌کنندگان بتوانند هرچه بیشتر با بازی ارتباط برقرار کنند. نورپردازی و دکوراسیون اتاق فرار با توجه به ژانر داستان آن صورت می‌گیرد. در برخی از این اتاق‌های فرار از لیزرهایی استفاده می شود که کاربرد آنها در روند بازی باید به دقت مهندسی شده باشد. برای مثال اگر ژانر اتاق فرار وحشتناک باشد باید تاریک تر بوده و از رنگ قرمز و نور قرمز و سرمه ای در آن بیشتر استفاده شود تا آدرنالین شرکت کننده‌ها را بالا ببرد.

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا شش مورد از ویژگی‌هایی که یک اتاق فرار جذاب باید داشته باشد را برای شما توضیح دهیم. فراموش نکنید که شما می‌توانید از طریق سایت تخفیفان از امکانات و ویژگی‌های اتاق فرار تهران مانند اتاق فرار برج میلاد و سایر شهرستان‌ها مطلع شده و بلیط آن‌ها را با تخفیف ویژه تهیه کنید. 

اتاق فرار چیست

مطالب مرتبط:

اتاق فرار چیست و چرا باید برای یک بار هم شده بازی کنیم؟

۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *