کویر مرنجاب کجاست؟

کویر مصر تا کویر مرنجاب؛ معرفی کویرهای ایران

امروزه تور کویر به یکی از سرگرمی های گردشگران بدل شده. کویر مرنجاب یکی از زیباترین کویرهای ایران است از محبوبیت بالایی برخوردار است. کویر زیبای مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیگدل و استان اصفهان قرار دارد. جالب است بدانید که نام مرنجاب را شاه عباس صفوی انتخاب کرده. البته بدون اینکه خودش اطلاع داشته باشد! لابد می پرسید چطور؟ مرنجاب نام یک کاروانسرا و قنات است که شاه عباس آن را ساخت و کم کم مناطق کویری اطراف این کاروانسرا به کویر مرنجاب شهرت پیدا کردند. در این پست با هم نگاهی می اندازیم به زیبایی های کویر مرنجاب و اینکه چرا باید از کویر دیدن کنیم.

 چرا کویر مرنجاب؟

کویر مرنجاب

مرنجاب در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و کاروانسرای آن در گذشته مسیر ارتباطی میان خراسان و اصفهان بوده است. این کویر جزو معدود کویرهایی است که گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی مختلف در آن می‌بینید زیرا شرایط اقلیمی ‌این منطقه باعث می‌شود آب و غذای کافی برای زندگی حیوانات و گیاهان تامین شود؛ حیواناتی مانند روباه شنی، گربه شنی، بزمجه، آفتاب‌پرست، تیهو، عقاب، شاهین و پوشش گیاهی شامل گیاهان شورپسند مانند درخت‌های گز، تاق، ارته، اسکنبیل، دم‌گاوی و بوته‌های قیچ از جمله این حیوانات و گیاهان هستند. تپه‌های شنی بلند و درختچه‌های تاق و گز این منطقه را به یکی از زیباترین مناطق کویری ایران تبدیل کرده است. دریاچه‌ نمک و آسمان پرستاره شب هم ترکیب زیبایی‌های مرنجاب را کامل کرده‌اند. دیدن کویر مرنجاب با تور یک روزه یکی از بهترین خاطرات را در سفر به کویرهای ایران برای‌تان می‌سازد.

جاذبه های کویر مرنجاب

زیبایی‌های کویر

کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران محسوب می شود. تپه های شنی بلند و جنگلهای تاق جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده است. دریاچه نمک آران و بیدگل و جزیره سرگردان از دیگر نقاط دیدنی منطقه محسوب می شوند. لازم است ذکر شود جزیره سرگردانی در دریای بیکران کویر، به جز یک یا دو ماه از سال که به دلیل بارندگی در منطقه، قابل مشاهده می شود، در سایر ایام سال به نمکزار تبدیل می گردد.

در کنار تپه های شنی که اصلی ترین جاذبه کویرند، وجود قلعه کرشاهی و جزیره سرگردان در کویر مرنجاب، دربارهٔ دلیل ساخت این قلعه و کاروانسرا در کنار دریاچه نمک، نقل است که شاه عباس با وجود ایجاد کاروانسرا و قلعه های متعدد در سراسر کشور، در این منطقه تأسیسات دفاعی تعبیه نکرده بود، چون تا آن زمان دشمنان به خاطر دریاچه نمک و گستره کویر، از این سوی به پایتخت هجوم نبرده بودند. حمله ازبکها و افغانها از طریق دریاچه نمک به کاشان که تا اصفهان پیش رفتند، شاه عباس را به صرافت انداخت تا در سال ۱۰۱۲ قمری سریعاً یک پایگاه نظامی در این منطقه ایجاد کند و جلوی تهدید را بگیرد. بالای کاروانسرا به شکل سنگرهای دیدبانی است و ذکر شده است که همیشه ۵۰۰ پاسدار مسلح در قلعه حضور داشتند و امنیت عبور کالا از چین به اروپا و بالعکس را در این منطقه تأمین می کردند.

قنات کنار کاروانسرا که برکه بزرگی به وجود آورده است، آب شیرین دارد و این در کویر نمک و شوره زار یک پدیده بسیار منحصر به فرد است. کاروانسرای مرنجاب در قلب کویر کاروانسرای مرنجاب در موقعیت جغرافیاییِ’۷و °۳۴ عرض جغرافیایی و ’۴۸و °۵۱ طول جغرافیایی، در ارتفاع ۸۱۰ متری از سطح دریای آزاد در حاشیه جنوبی دریاچه قم واقع شده است. بیرون قلعه برکه ای وجود دارد که آب آن از دو چشمه آب شور و آب شیرین تأمین می شود و این دو چشمه با هم به سطح زمین می آیند که در عین حال وجود یک چشمه آب شیرین در کویر نمک، باعث تعجب بسیاری از زمین شناسان گشته است. مرنجاب از دهستان کویرات شهرستان آران و بیدگل و در ۵۰ کیلومتری شمال شرق مرکز این شهرستان قرار دارد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *