کشیدن دندان عقل – نکات مهم جراحی دندان عقل

علت کشیدن دندان عقل و آسیب به سایر دندان ها

دندان‌های عقل جز دندان‌های آسیا هستند. این دندان‌ها چون در انتهای فک قرار دارند در ظاهر افراد تاثیرگذار نیستند و در جویدن و هضم غذا کارکرد ضروری ندارند. اغلب افراد چندان حضور این دندان‌ها را حس نمی‌کنند مگر باعث آسیب به لثه یا سایر دندان‌ها شوند و یا اینکه به‌خاطر پوسیدگی درد بگیرند. در این مواقع است که آن ها به فکر کشیدن دندان عقل یا در موارد وخیم تر، جراحی دندان عقل می افتند.

گاهی هم اولین مواجهه ما با دندان عقل خود وقتی است که از دندانپزشکی های تهران توصیه می‌کند برای کشیدن دندان عقل خود وقت بگیریم و شما هم این سوال به ذهنتان می‌آید چرا؟ آیا واقعا ضروری است که برای جراحی دندان‌ عقل هزینه کرد؟ در این مقاله از تخفیفان سوالات شما را درباره جراحی یا کشیدن دندان عقل پاسخ می‌دهیم. شاید همین حالا چهار دندان عقل در دهان شما در حال رشد باشند و وقت کشیدن آنها به زودی برسد.

چرا باید دندان عقل را کشید؟

اغلب افراد دارای چهار دندان عقل هستند. در هر گوشه فک بالا و پایین یکی از این چهار دندان قرار دارند اما داشتن تعداد بیشتر یا کمتر دندان عقل غیرطبیعی نیست. نکته اینجاست که رشد دندان‌های عقل دیرتر از دندان‌های دیگر شروع می‌شود و در زمان رشد دندان عقل، دهان ما برای نگه‌داشتن همه آنها حجم کافی ندارد و برای جلوگیری از ازدحام دندان‌ها، آسیب به لثه‌ها و سایر عوارض باید آنها را با کشیدن یا جراحی از لثه خارج کرد.

برای بررسی رشد دندان عقل نیاز به مراجعه به دندان‌پزشک و استفاده از اشعه ایکس است. رشد دندان‌های عقل از هفده‌ سالگی آغاز می‌شود و تا بیست و یک سالگی ادامه دارد و بهتر است در دوران نوجوانی، هر شش ماه یک ‌بار در مراکز معتبر دندان‌پزشکی معاینه شوند.

چگونگی و روش‌های جراحی دندان عقل

کشیدن دندان عقل یک عمل جراحی رایج است و معمولا نیاز به دو جلسه مراجعه دندان‌پزشک دارد. در جلسه اول دندان‌پزشک، پس از بررسی سوابق پزشکی و مشاهده دندان عقل توسط اشعه ایکس به شما درباره چگونه کشیدن دندان عقل‌تان توضیح می‌دهد. نوع این عمل به عوامل مختلفی مانند موقعیت دندان و سن شما در هنگام جراحی دندان عقل بستگی دارد.

همچنین در جلسه اول درباره داروهای بی‌هوشی و نوع عمل برداشت صحبت خواهید کرد. یا کشیدن دندان عقل به روش معمولی انتظار شما را می‌کشد یا اینکه به جراحی دندان عقل نیاز دارید.

به طور کلی ما چند نوع دندان عقل داریم و در برخی موارد دندان عقل به طور عمودی به طور کامل از لثه بیرون می‌آید و نیاز به جراحی نیست و با یک کشیدن ساده حذف می‌شوند. اما گاهی به علت کمبود جا برای رشد دندان عقل، دندان درون لثه باقی مانده و رشد پنهان آن در زیر لثه و استخوان فک ادامه پیدا می کند. به این نوع دندان عقل دندان عقل نهفته یا نیمه‌نهفته می‌گویند و برای برداشتن آن نیاز به شکافتن لثه یا حتی برداشتن بخشی از استخوان فک است. در اغلب موارد سعی می‌کنند دندان عقل را تکه‌تکه کنند تا راه خروج آن زیاد بزرگ نباشد و حجم زیادی از استخوان فک برداشته نشود.

در جلسه بعدی جراحی دندان عقل یا کشیدن آن را انجام می‌دهند. سعی کنید یک همراه مسئولیت‌پذیر را با خود ببرید. زیرا اگر شما جراحی دندان عقل را در پیش داشته باشید احتمالا بعد از جراحی دندان عقل خواب‌آلود خواهید بود و اجازه رانندگی نخواهید داشت.

عمل جراحی دندان عقل معمولا حدود چهل و پنج دقیقه طول خواهد کشید. بعد از بیرون کشیدن کامل دندان عقل در مطب دندان‌پزشک استراحت مختصری می‌کنید و بعد از آن می‌توانید با کمک همراه خود به منزل بروید.
روز قبل از جراحی دندان عقل با کسی برای نگهداری از حیوانات خانگی، کودکان و … هماهنگ کنید و از محل کار خود مرخصی بگیرید.

دندان عقل نهفته چیست؟

یکی از عواملی که هزینه و دشواری عمل برداشت دندان عقل را زیاد می‌کند نهفتگی دندان عقل است. در واقع دندان عقل نهفته باعث می‌شود دندان‌پزشک به جای کشیدن دندان عقل و استفاده از روش اولیه، آن را جراحی کند. از آنجا که دندان عقل بزرگ است و دهان گنجایش آن را ندارد، ممکن است رشدی نامتعارف و زاویه‌دار داشته باشد و اینگونه یک دندان عقل نهفته محسوب شود. در صورت رشد زاویه‌دار به سایر دندان‌ها و لثه آسیب می‌رساند و باعث عوارضی مانند عفونت، کیست یا آبسه و…می‌شود.

هرچه زودتر دندان عقل نهفته شناسایی شود و برداشته شود هزینه و دشواری جراحی دندان عقل کمتر می‌شود. گاهی دندان عقل نهفته علائمی دارد. با داشتن این علائم به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. برخی از علائم دندان عقل نهفته عبارت هستند از:

  • احساس درد در اطراف دندان عقل هنگام خوردن غذا
  • احساس درد در انتهای فک هنگام باز و بسته کردن دهان
  • بوی بد یا طعم نامطبوع در دهان
  • تورم لثه، گونه و اطراف دهان

از آنجا که امکان دسترسی کامل به دندان عقل نهفته وجود ندارد و نمی‌شود با مراقبت‌های خانگی مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از آن مراقبت کرد، امکان عفونت و پوسیدگی آن از سایر دندان‌ها بیشتر است.

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل

اگر برای برداشت دندان عقل نیازی به جراحی نباشد و شما دندان عقل خود را به روش اولیه کشیده باشید صرفا یک بی‌حسی موضعی در دهان خواهید داشت و می‌توانید بعد از کشیدن دندان عقل کارهای روزمره خود را انجام دهید. اما اگر جراحی دندان عقل را گذرانده باشید، باید یک روز بعد را استراحت کنید. بدن افراد مختلف واکنش متفاوتی را به داروهای بیهوشی نشان می‌دهند. چون ممکن است بعد از جراحی دندان عقل احساس خواب‌آلودگی داشته باشید باید همراه‌تان رانندگی کند.

دندان‌پزشک به شما توصیه خواهد کرد تا ۲۴ ساعت بعد مسواک نزنید و نخ دندان نکشید و صرفا با آب‌ نمک از دهان خود برای جلوگیری از عفونت و سایر عوارض مراقبت کنید. هنگام استفاده از آب نمک این نکته را به یاد داشته باشید که تف کردن به دهان شما فشار می‌آورد، بنابراین بهتر است به جای تف کردن، صرفا دهان خود را باز بگذارید و سر را پایین نگه دارید تا آب از دهان شما بیرون بیاید.

بعد از جراحی از دندان‌پزشک گاز استریل شده اضافه بگیرید، زیرا به دلیل خونریزی به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

آنتی‌بیوتیک و مسکن از جمله داروهایی است که به شما تجویز خواهد شد. در صورت مصرف منظم داروها و رعایت همه توصیه‌ها می‌توانید بعد از دو یا سه روز به روال عادی خود برگردید. اما اگر دندان عقل نهفته داشته باشید و در جراحی دندان عقل استخوان فک برداشته شود روند بهبودی تا یک هفته طول خواهد کشید.

خونریزی بیش از حد، درد غیرقابل تحمل، تب، بیشتر متورم شدن در روزهای بعد، ریختن چرک و خون از بینی، از جمله علائم آسیب عصبی و عفونت هستند. در صورت داشتن این علائم با پزشک خود یا دندانپزشکی غرب تهران تماس بگیرید.

رژيم غذایی مناسب برای بعد از کشیدن یا جراحی دندان عقل

در روز اول بعد از جراحی دندان عقل باید غذاهای نرم بخورید. غذاهایی مانند پودینگ، آب‌گوشت، اسموتی‌ها و پوره سیب زمینی برای بعد از کشیدن دندان عقل یا جراحی آن توصیه می‌شود. اطمینان پیدا کنید که غذای شما بسیار گرم نباشد زیرا ممکن است لثه‌های شما را که بعد از جراحی دندان عقل آسیب‌پذیر شده‌اند، بسوزاند.

استفاده از نی، سیگار کشیدن، تف کردن به دهان شما فشار می‌آورد و لخته‌های خون تشکیل شده در اطراف محل جراحی را از بین می‌برد.

سوالات متداول در خصوص کشیدن یا جراحی دندان عقل

سوالات زیادی در خصوص جراحی یا کشیدن دندان عقل در کلینیک ها و مراکز دندان پزشکی وجود دارد که در زیر به تعدای از آن ها پرداخنه شده است.

۱- علائم دندان های عقل در حال رشد چیست؟

دندان‌های عقل تا زمانی که دچار مشکل نشوند علائمی از خود نشان نمی‌دهند و برای همین تنها با مراجعه به دندان‌پزشک و مشاهده آنها با اشعه ایکس، متوجه رشد آنها خواهید شد. اما به طور کلی برخی از علائم دندان عقل آسیب‌زا عبارت هستند از: قرمزی و تورم در ناحیه پشت دندان‌های آسیایی، ازدحام دندان‌های شما در یک نقطه به علت تنگی جا در دهان.

۲- جراحی یا کشیدن دندان عقل درد دارد؟

در حین عمل برداشت دندان عقل به هر روشی معمولا هیچ‌گونه دردی حس نخواهید کرد، زیرا انواع داروهای بی‌حسی یا آرام‌بخش دریافت خواهید کرد. با این وجود برخی افراد در دوران نقاهت درد خواهند داشت که با مصرف منظم قرص‌های مسکن این درد را هم می‌شود کنترل کرد.

۳- آیا کشیدن یا جراحی همه دندان‌های عقل ضروری است؟

تنها با انجام معاینه پزشکی می‌توان جوابی قطعی برای این سوال پیدا کرد. بسیاری از افراد نیازی به کشیدن هر چهار دندان عقل خود ندارند و تنها جراحی دندان‌های عقل نهفته ضرورت دارد.

۴- جراحی دندان عقل یا کشیدن آن چه عوارضی دارد؟

از رایج‌ترین عوارض کشیدن یا جراحی دندان عقل عفونت و حساسیت به داروهای بی‌حسی است. برای اطمینان از عدم حساسیت به داروهایی که حین جراحی دندان عقل دریافت می‌کنید دندان‌پزشک باید سوابق پزشکی شما را بررسی کند. ریسک عفونت در افراد سیگاری و افراد بالای ۲۶ سال بیشتر است.

یکی دیگر از عوارض جراحی یا کشیدن دندان عقل به وجود آمدن حفره‌‌هایی در محل جراحی دندان عقل است. این حفره‌ها باعث تجمع میکروب‌ها و باکتری‌ها می‌شود و عمل جویدن غذا را دشوار می‌کند زیرا تکه‌های غذا در آنجا به دام خواهند افتاد.
برای جلوگیری از ایجاد این نوع حفره‌ها باید از هرگونه عملی که به تشکیل لخته‌های خون آسیب می زند، اجتناب کنید. کافی است در روزهای اولیه بعد از جراحی دندان عقل نگذارید به محل زخم فشار یا ضربه‌ای وارد شود تا لخته‌های خون به طور کامل شکل ‌گیرند.

۵- هزینه جراحی یا کشیدن دندان عقل چقدر است؟

عوامل مختلفی در تعیین مقدار هزینه جراحی دندان عقل تاثیر دارند. جدا از میزان نهفتگی و رشد دندان عقل، گاهی نیاز به ترمیم دندان‌های پوسیده کنار محل جراحی است و این خود هزینه را بالا می‌‌برد. جراحی دندان عقل نهفته به دندان‌های کناری فشار می‌ِآورد و باید آنها را ترمیم کرد. ابعاد ریشه و تاج دندان عقل و قرارگیری آن در فک بالا یا پایین از عواملی هستند که میزان سختی جراحی را تعیین می‌کنند و در نتیحه روی هزینه تاثیر می‌گذارند. اگر بیمه باشید نوع پوشش‌های بیمه شما هزینه جراحی دندان عقل یا کشیدن آن را تغییر خواهد داد.

مطالب مرتبط:

ترمیم دندان چیست؟ – هزینه و انواع دندانپزشکی ترمیمی دندان

ارتودنسی دندان چیست؟ + مزایا، عوارض و هزینه سیم کشی دندان

فیشور سیلانت دندان چیست؟ + مزایا و عوارض شیاربندی دندان ها

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *