پارافین تراپی چیست؟

در این مطالعه قصد داریم شما را با مفهوم پارافین، پارافین تراپی و فواید این فرآیند آشنا کنیم. در ادامه خواهیم دید که پارافین به‌عنوان یک ماده جامد چه کاربرد گسترده‌ای در فعالیت‌های درمانی دارد.

 

پارافین تراپی چیست؟

پارافين در تعریف ظاهری یک موم بی‌رنگ و جامد است که در صورت لمس کردن متوجه نرمی آن خواهید شد. بسیاری از سالن های زیبایی تهران از  پارافین تراپی روی پوست دست و پا و همین‌طور کوتیکول‌ها از پارافین استفاده می‌شود که به این عمل پارافین تراپی می‌گویند. البته جهت تسکین درد مفاصل و عضلات نیز استفاده از پارافین بسیار مؤثر است.

قطعاً نام پارافین قبلاً به گوش شما خورده است، حتی اگر تا به حال از این موم برای درمان استفاده نکرده باشید. پارافین علاوه بر عملکرد درمانی که موردبحث ما قرار  دارد، در صنعت شمع و حتی در تهیه مداد رنگی نیز به کار گرفته می‌شود.

قطعاً داشتن درد در نواحی عضلات بسیار آزاردهنده است. در این خصوص شیوه‌های متفاوت و زیادی در جهت بهبود شرایط وجود دارد که مؤثر هستند. پارافین تراپی یکی از انواع این راه‌حل‌ها محسوب می‌شود که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. در این روش از این موم که بر پایه روغن گرم است، جهت تسکین دادن و بهبود درد در قسمت‌هایی چون دست، پا، مفاصل و ماهیچه‌ها و عضلات استفاده می‌شود. به علاوه لازم به ذکر است که به‌کارگیری این روش حتی سبب نرمی و لطافت پوست شما می‌شود.

 

فواید پارافین تراپی

پارافین نوعی موم است که از نفت به دست می‌آید. این ماده هیچ بو و رنگی ندارد و روی پوست قابل‌تحمل است زیرا چسبنده نیست و منافذ را مسدود نمی‌کند.

همان‌طور که پیش از این اشاره شد استفاده از پارافین تراپی، درد مزمن مفاصل را تسکین می‌دهد و ماهیچه‌ها و عضلات سفت را شل می‌کند، به‌گونه‌ای که جریان خون را در ناحیه تحت درمان بهبود می‌بخشد و دامنه حرکت افراد مبتلا به آرتریت، بورسیت و سایر بیماری‌های مزمن که باعث درد و سفتی می‌شوند را افزایش می‌دهد. به علاوه پارافین درمانی پوست‌های خشک، ترک خورده، زبر و پوسته پوسته را صاف و نرم می‌کند، همچنین می‌تواند برای اختلالات پوستی مزمن مانند اگزما و پسوریازیس مفید باشد.

هنگامی که آب زیادی از سطح پوست تبخیر شود، پوست خشک می‌شود. این امر با افزایش سن افزایش‌یافته و با شستشو بدتر می‌شود؛ زیرا آب داغ و صابون لایه چربی طبیعی روی سطح پوست را از بین می‌برند. مرطوب‌کننده‌ها و همچنین استفاده از روش پارافین تراپی برای تمام بیماری‌های پوستی خشک، به‌ویژه اگزما و درماتیت که با خشک شدن پوست بدتر می‌شوند، مفید هستند. استفاده منظم از آن‌ها با کمک به حفظ رطوبت پوست به بازیابی نرمی و انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کنند.

پارافین نرم سفید به ژله نفتی سفید نیز معروف است. هنگامی که آن را روی پوست می‌زنید، لایه‌ای از چربی روی سطح پوست باقی می‌ماند که از تبخیر آب از سطح پوست جلوگیری می‌کند. این یک مرطوب‌کننده بسیار چرب است. همچنین آب گریز است و به محافظت از پوست در برابر عوامل تحریک‌کننده یاری می‌رساند. از دلایلی که موم پارافین به‌خوبی عمل می‌کند این است که رطوبت را در پوست نگه می‌دارد و سلول‌های مرده پوست را بدون آسیب رساندن به پوست از بین می‌برد؛ این فرآیند جوان‌کننده و با طراوت است و پوست را فوق‌العاده لطیف می‌کند. گذشته از بهبود پوست ترک خورده، فواید پارافین می‌تواند برای افرادی که با فیزیوتراپی سروکار دارند نیز قابل‌استفاده باشد. استفاده از آن برای کسانی که این شرایط را دارند یک مزیت فوق‌العاده است:

  • فیبرومیالژیا
  • روماتیسم مفصلی
  • درد در سایر نقاط بدن که ناشی از آسیب است

چرا پارافین تراپی برای درمان بسیار خوب است؟

به‌طور کلی دلیل اصلی این که چرا موم پارافین برای درمان بسیار خوب عمل می‌کند، گرمایی است که ایجاد می‌کند. به این نوع درمان ترموتراپی هم می‌گویند. ترموتراپی از گرما برای تسکین درد و ایجاد آرامش در نواحی درد استفاده می‌کند. همچنین جریان و گردش خون را افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به جریان اکسیژن بیشتر در این نواحی شود و درد را تسکین دهد. از آنجایی که گرما باعث شل شدن ماهیچه‌ها می‌شود، این بدان معنا است که ممکن است دامنه حرکتی بیشتری برای کسانی که در تحرک مشکل دارند، تجربه کنند. اگر به دلیل تجمع مایع، ورم دارید؛ موم پارافین می‌تواند تورم را نیز کاهش دهد. بسته به شدت درد، احتمالاً به بیش از یک لایه موم نیاز خواهید داشت. گاهی اوقات چندین لایه برای نفوذ گرما به عمق عضلات و ایجاد هر گونه راحتی لازم است و این طبیعی است.

پارافین درمانی می‌تواند بخشی از روند فیزیوتراپی و کاردرمانی باشد و قبل از ورزش درمانی انجام شود. همچنین برای توان‌بخشی آسیب‌های ورزشی و سایر آسیب‌های فیزیکی مفید است. می‌توانید این درمان را در حین ماساژ درمانی یا به‌عنوان بخشی از مانیکور، پدیکور یا صورت انجام دهید.

در نهایت لازم است به تأثیر ویژه پارافین تراپی در رفع تیرگی نواحی مختلف پوست اشاره کنیم. این عامل تقریباً برای تمامی قسمت‌های بدن سازگار است و خاصیت سفیدکنندگی دارد؛ تنها کافی است مقداری پارافین مایع (حداکثر به مدت نیم ساعت و کمتر) روی محل موردنظر قرار دهید تا محل تیرگی به رنگ سفید برسد.

 

نحوه عملکرد پارافین

پارافین با رسیدن به عمق کوتیکول‌ها، سبب نرمی و لطافت پوست می‌شود. می‌توانید با فرو بردن دست‌ها یا بدن آسیب‌دیده در ظرف حاوی موم، سبب بهبود درد یا آسیب شوید. هنگامی که موم روی پوست را می‌پوشاند، گرما را به دام انداخته و سفتی عضلات را کاهش می‌دهد. این روند حدود ده دقیقه طول می‌کشد، اما تسکین علائم تا دو هفته طول می‌کشد.

حال سؤال اینجاست که آیا عوارضی دارد؟

موم پارافین برای پوست و بدن کاملاً بی‌خطر و مفید است و از آنجایی که برای ذوب شدن نیازی به حرارت دادن در دمای بالا نیست، می‌توانید بدون نگرانی از خطر سوختگی و در دمای پایین‌تر، آن را روی پوست خود بمالید. برای افرادی که پوست حساسی دارند، بهتر است کمی محتاط باشند؛ چرا که می‌تواند منجر به راش گرمایی شود. علاوه بر این، موم پارافین باید تنها در قسمت‌هایی از پوست بدون هیچ گونه زخم یا بریدگی باز اعمال شود.

 

پارافین تراپی در منزل و نحوه انجام آن

برای این کار، می‌توانید از دستگاه مخصوص که کوچک بوده و برای همین منظور ساخته شده، استفاده کنید و یا در یک ظرف فلزی با ظرفیت حداقل ۳ لیتر، پارافین را در شعله اجاق گاز ذوب کنید.

  1. پارافین خود را در دستگاه یا ظرف ذوب کنید و اجازه دهید تا دمای ۵۲ درجه سانتی‌گراد خنک شود.
  2. برای انجام این کار نباید هیچ جواهری داشته باشید و باید ناحیه موردنظر برای درمان را کاملاً شستشو دهید و خشک کنید.
  3. برای تسکین مفاصل، به‌عنوان مثال، دست؛ دست خود را چندین بار در پارافین فرو کنید تا به شکل یک دستکش مومی شود. (مراقب باشید که به خود ظرف داغ دست نزنید)
  4. سپس دست خود را به مدت ۳۰ دقیقه درون پارافین قرار دهید. پس از اتمام کار، موم را جدا کنید. (می‌توانید آن را برای درمان بعدی خود ذخیره کنید)

هنگامی که موم پارافین ذوب می‌شود، قوام نرم آن به آن اجازه می‌دهد تا در واقع مانند یک دستکش در هنگام فرو رفتن در آن، به دست شما برسد. از آنجایی که پارافین می‌تواند گرمای زیادی در خود ذخیره کند، این گرما را به دست شما و به مفاصل و ماهیچه‌های دردناک منتقل می‌کند که منجر به افزایش جریان خون می‌شود. این فرآیند مؤثر انتقال حرارت به همین دلیل است که درمان‌های موم پارافین برای کاهش درد و سفتی ناشی از آرتروز، جراحات و التهاب مفید در نظر گرفته می‌شوند. هنگامی که از موم پارافینی استفاده می‌کنید، چه برای نرم کردن پوست یا برای درمان مفاصل درد و سفت، پوشاندن دست خود در یک کیسه پلاستیکی و یک حوله به حفظ گرما برای مدت طولانی‌تری منجر می‌شود.

قیمت دستگاه پارافین تراپی

قیمت دستگاه پارافین تراپی مانند بسیاری از اجناس در هر فروشگاه یا آنلاین شاپی متفاوت است؛ اما به‌صورت کلی رنج قیمتی این دستگاه از ششصد هزار تومان شروع شده و به یک میلیون تومان یا حتی بیشتر می‌رسد؛ بنابراین قیمت دستگاه پارافین تراپی تا حد زیادی بستگی به سلیقه و برند انتخابی شما دارد.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *