آیا ویروس کرونا همه گیر است و همه‌گیری این ویروس به چه معنی است؟

تا کنون سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونا را همه‌گیر اعلام نکرده. اما اعلام همه‌گیری این ویروس به چه معنی است و چرا سازمان بهداشت جهانی می‌تواند ویروس کرونا را همه‌گیر اعلام کند؟ بعد از اعلام همه‌گیری این ویروس چه خواهد شد؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

 

پاندمی یا همه‌گیری جهانی چیست؟

همه‌گیری هیچ ارتباطی با شدت یک بیماری ندارد. بلکه با گسترش جغرافیایی آن در ارتباط دارد. سازمان بهداشت جهانی زمانی همه‌گیری یک بیماری را اعلام می‌کند، که مردم در مقابل آن بیماری مصونیت نداشته باشند و آن بیماری، فراتر از حد انتظار در دنیا پخش شود. همه‌گیری هنگامی رخ می‌دهد که یک بیماری از مرز چند قاره بگذرد. بیماری مانند ایدز در حال حاضر یک پاندمی یا بیماری همه‌گیر است.

مواردی مانند زمانی که یک مسافر که به ویروس کرونا آلوده شده و سپس به کشور یا شهری دیگری سفر می‌کند و فرد دیگری را آلوده می‌کند، همه‌گیری محسوب نمی‌شود. باید موج دومی از عفونت که از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، در جامعه‌ای وجود داشته باشد.

زمانی که همه‌گیری اعلام شود، این احتمال وجود دارد که سرانجام آن بیماری در یک جامعه گسترش پیدا کند. بنابراین دولت‌ها و مراکز پزشکی باید اطمینان حاصل کنند که برای این همه‌گیری آمادگی لازم وجود دارد.

بسیار مهم است تا متوجه شوید که پاندمی یا همه‌گیری جهانی با اپیدمی تفاوت دارد. تعریف اپیدمی، بروز بیش از حد یک بیماری در جامعه‌ای معین است. در حالی که پادمی بروز یک بیماری در کل دنیا است.

 

همه‌گیری جهانی در چه مواقعی اعلام می‌شود؟

پروفسور ماری-لوئیز مک لاوز که یک کارشناس کنترل عفونت است و به عنوان مشاور برای سازمان بهداشت جهانی کار می‌کند، در این مورد می‌گوید: «اعلام همه‌گیری جهانی همیشه واضح نیست. این امر می‌تواند به الگوی استفاده شده در هنگام اعلام آن بستگی داشته باشد که ممکن است بین سازمان بهداشت جهانی و سایر سازمان‌های بهداشتی متفاوت باشد. البته همیشه این سازمان بهداشت جهانی است که حرف آخر را می‌زند.»

«هیچ شاخصی مانند تعداد مشخصی از مرگ‌ و میر یا عفونت یا تعداد کشورهای درگیر این مسئله وجود ندارد. به عنوان مثال بیماری سارس که در سال ۲۰۰۳ شناخته شد، با اینکه ۲۶ کشور را تحت تاثیر قرار داد، به عنوان یک بیماری همه‌گیر جهانی توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام نشد. با این حال به سرعت از گسترش این بیماری جلوگیری شد و فقط در برخی از کشورها مانند چین، هنگ‌کنگ، تایوان، سنگاپور و کانادا به شدت گسترش پیدا کرد.»

 

چه اتفاقی می‌افتد اگر سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا را یک بیماری همه‌گیر جهانی معرفی کند؟

در حال حاضر این بیماری در کشورهایی مانند چین، کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور، ایتالیا و ایران شیوع پیدا کرده. دکتر مک لاوز می‌گوید: «ما قصد نداریم که وحشت و انباشت سوخت و مواد غذایی را به مردم القا کنیم، آن هم در زمانی که این بیماری برای ۹۵ درصد مردم مانند یک سرما خوردگی بسیار ساده است.

اما اعلام همه‌گیری جهانی این بیماری به این معنی است که ممنوعیت سفر، دیگر مفید یا منطقی نخواهد بود و مقامات بهداشتی کشورها باید در آمادگی کامل باشند.

دکتر مک لاوز ادامه می‌دهد «این شامل آماده‌سازی بیمارستان‌ها برای تعداد زیادی از بیماران، انباشت هرگونه آنتی‌ویروس و توصیه‌های لازم به عموم مردم می‌شود. مردم باید با مواردی مانند نگهداری از بیمار در خانه، رعایت فاصله با اشخاص، اجتناب از تجمع‌های بزرگ و… آشنا باشند.»


حتما بخوانید:

دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی برای مراقبت و نگهداری از بیماران مشکوک به کرونا در خانه

چگونه از خودمان در مقابل کرونا محافظت کنیم؟

همه شایعات و حقیقت‌هایی که باید درباره ویروس کرونا بدانید

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *