نکات مهمی که درباره بدنسازی باید بدانید

بدنسازی

شما هم دوست دارید به تناسب اندام برسید و بدن سازی را یکی از راه‌های اصلی رسیدن به هدف خود می‌دانید؟ البته کار اشتباهی نمی‌کنید. رفتن به باشگاه ورزشی و انجام ورزش بدنسازی می‌تواند شما را به هدف اصلی خود برسد. ولی باید بدانید، این‌طور نیست که فقط با وزنه زدن و انجام تمرینات بدنسازی به هدف خود برسید. بدنسازی یکی از ورزش‌های مهم و مفید است. با ما همراه باشید تا نگاهی کامل به این ورزش محبوب و پرطرفدار بیندازیم.

بدنسازی چیست؟

بدنسازی بدون شک بهترین ورزشی است که در آن می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های مختلف ویژه این ورزش، به همراه تمرین‌های دیگر ورزشی و رژیم غذایی خوب به فیزیک بدن مورد نظر خود برسید. این ورزش به طور کلی با ورزش‌هایی مانند فیتنس، پیلاتس و… متفاوت است. به همین دیل است که اول باید تعریف دقیقی از هر ورزشی داشته باشیم و سپس وارد آن شویم.

به این نکته همیشه توجه داشته باشید که بدنسازی ورزشی نیست که مقدار وزنه‌ای که بلند می‌کند در آن اهمیت داشته باشد. هدف اصلی که استفاده از وزنه‌ای است که باعث ایجاد تغییرات در توده عضلات بدن باشد.

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از این ورزش به شما بدهیم، باید بگوییم که بدنسازی استفاده دقیق و هوشمندانه از انواع تمرین‌های استقامتی و سرعتی است. این تمرین‌‎ها با هدف کنترل و توسعه سیستم عضلاتی بدن انجام می‌شوند. احتمالا این جمله معروف “نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود” را شنیده‌اید. بدنسازی هم دقیقا چنین حالتی دارد. نباید انتظار نتیجه آنی داشته باشید. باید انتظار نتایج واقع بینانه‌ای داشته باشید و یک برنامه شفاف و تعریف شده‌ای برای خود درست کنید و بر اساس آن تمرینات خود را بچینید.

فواید بدنسازی

آیا می‌دانید بدنسازی علاوه بر پرورش عضلات چه فواید دیگری برای بدن و سلامتی دارد؟ اصلی‌ترین فایده این ورزش نظم و انظباط است. این ورزش تاثیری قابل ملاحظه‌ای در افزایش روحیه می‌شود. چون وقتی شما می‌دانید که هر روز باید به برای تمرین به باشگاه بروید و هیچ چیزی جلودار تمرین شما نخواهد بود. همین موضوع به خودی خود می‌تواند روی نظم و انظباط فردی شما تاثیر قابل ملاحظه‌ای بگذارد و به زندگی اجتماعی شما هم بهبود دهد.

حفظ سلامت بدن یکی دیگر از فواید بدنسازی است. همیشه و از قدیم، سلامتی و داشتن تن سالم را متذکر می‌شدند. این موضوع یکی از اهداف هر فردی بوده و هست و کسی را پیدا نمی‌کنید که بگوید که موضوع برایش اهمیتی ندارد. بدنسازی ورزشی است که تاثیر مستقیمی روی سلامت بدن دارد. بدنسازی با افزایش استقامت و توانایی بدنی شما نه ففط انجام کارهای بدنی را برای شما راحت‌تر خواهد کرد، بلکه از از چاقی و افزایش فشار خون هم شما را دور نگه می‌دارد.

یکی از فواید بسیار خوب بدنسازی، ایجاد استراحت و خواب کافی برای شماست. شما در حین بدنسازی فعالیت بسیار زیادی خواهید داشت. این امر باعث می‌شود تا بدن شما فرسوده و بسیار خسته شود. شما برای بازیافتن انرژی از دست رفته نیاز به استراحت و خواب کافی خواهید داشت. خواب خوب و عمیق یکی از مزایایی است که بدنسازی می‌تواند برای شما ایجاد کند. خواب عمیق، خوب و کافی مزایای بسیاری دارد. داشتن انرژی بیشتر و شاداب بودن تنها دو مورد از آن است.

مضرات بدنسازی

هر ورزشی اگر درست انجام نشود یا باورهای غلطی پشت آن باشد، طبیعتا با ضررهای بسیار زیادی همراه می‌شود. یکی از باورهای اشتباه در هنگام انجام این ورزش زیاده روی است. این زیاده روی هم می‌تواند در انجام تمرینات باشد و هم ی‌تواند از مصرف بیش از حد پروتئین‌ها و مواد مکمل باشد. مصرف بیش از حد مواد پروتئینی می‌تواند روی بر ارگان‌های بدن شما تاثیر به شدت منفی داشته باشد.

تمرین‌های اضافی با وزنه هم برای بدن و عضلات شما می‌تواند آسیب پذیر باشد. علاوه بر این اگر کنترل کافی روی بدنتان در هنگام کار با وزنه نداشته باشید ممکن باعث ساییدگی یا حتی پارگی عضلات بدن شود.

یکی از موارد مهم در بدنسازی تعریق در هنگام انجام این ورزش است. از دست رفتن بیش از حد آب بدن  باعث می‌شود تا شما الکترولیت از دست بدهید. این موضوع باعث ضعف شدید بدنی، سرگیجه و حتی آریتمی قلب می‌شود. حواستان باشد که در هنگام بدنسازی حتما مصرف آب کافی را فراموش نکنید.

اشتباهات رایج در بدنسازی

از آن‌جایی که بدنسازی یکی از ورزش‌های محبوب دنیاست، به همین دلیل تعداد باورهای غلط در این ورزش زیاد است. در این بخش به چند اشتباه رایج در بدنسازی می‌پردازیم.

زدن وزنه‌هایی که به اندازه کافی سنگین نیستند

وقتی قصد عضله سازی کنید، باید وزنه بزنید. وقتی شروع به زدن یک وزنه با سنگینی تعیین شده می‌کنید، بدن شما شروع به تطبیق با وزنه می‌کند. با سنگین‌تر شدن وزنه، بدن شما در معرض محرک‌های قوی‌تر قرار گرفته و شروع به تولید بافت‌های عضلانی جدیدتر می‌کند. ولی اگر به زدن وزنه‌های سبک اصرار کنید، بدن شما هم دلیلی برای عضله سازی نخواهد داشت.

زیاد وزنه زدن

این باور اشتباه وجود دارد که می‌گوید زیاد وزنه زدن باعث عضله سازی بیشتر می‌شود. به این نکته توجه کنید که پروتیئن مورد نیاز برای عضله سازی، در حدود ۴۸ ساعت پس از وزنه زدن به وجود می‌آید. در طول این مدت تمرکز شما باید روی تغذیه صحیح و استراحت باشد. اگر در این مدت دوباره به باشگاه بدنسازی بروید و شروع به وزنه زدن کنید، در حقیقت در حال از دست دادن توده عضلانی خواهید بود.

تمرینات هوازی را زیاد انجام می‌دهید

تمرینات هوازی برای عضله سازی خوب نیستند. دلیلش هم مصرف کم کالری است. به جای حرکات هوازی، تمرینات کاردیو انجام دهید. با این تمرینات کالری بیشتر می‌سوزانید که باعث به وجود آمدن تولید توده عضلانی می‌شود. سعی کنید تمرینات بدنسازی خود را مدیریت کنید تا در کنار تمرینات کاردیو، ورزش‌های هوازی هم انجام دهید.

تکیه بر مکمل‌ها و پودرها

سلامت شما از همه چیز مهم‌تر است. مصرف مکمل می‌تواند بسیار برای بدن شما ناخوشایند باشد. فراموش نکنید که تنها استروئیدها هستند که می‌توانند رشد بدن شما را بسیار سریع کنند. هرچند که استروئیدها به خاطر این‌که هورمون‌های شما را مختل می‌کنند، ماده‌ای غیرقانونی به شمار می‌رود و نباید مصرف شوند. سعی کنید پولتان را به جای هدر دادن برای مکمل‌ها، صرف خرید سبزیجات و خوراکی‌های ثابت کنید.

بدنسازی بانوان

بدنسازی بانوان، برعکس بدنسازی آقایان به افزایش حجم عضلانی اهمیت زیادی نمی‌دهد. بلکه تناسب اندام است که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر هنوز به فرم دلخواه‌تان نرسیدید، می‌توانید روی این ورزش حساب ویژه‌ای باز کنید. بدنسازی بانوان، کارایی بسیار بیشتری نسبت به سایر تمرینات کاردیو و هوازی دارد. این ورزش می‌تواند باعث افزایش متابولیسم در بانوان شود و عضلات بدن را تفکیک‌تر و سفت‌تر کند.

ورزش سی ایکس چیست و چه تاثیری بر لاغر شدن دارد؟

ورزش پیلاتس چیست و چه تاثیری روی سلامتی بدن دارد؟

۴.۲/۵ - (۶ امتیاز)
4 نظر برای "نکات مهمی که درباره بدنسازی باید بدانید" ارسال شده
  1. arash گفت:

    دسخوش
    عالی بود

  2. امیرحسین گفت:

    مطلب مفیدی بود دستتون درد نکنه

  3. حصین گفت:

    نظری که راجب مکمل ها دادین منطقی نیست. مکمل جذب بالایی داره و زود به بافت بدن میرسه در حالی که غذا و تغذیه رژیمی دیر جذبه

  4. علی محمدی گفت:

    بله درسته
    ولی استفاده بیش از حد و نادرست از مکمل ها تاثیرات خیلی منفی در آینده داره
    و اگر به مدت یک ماه به باشگاه نرین بدنتان افت میکنه
    تغذیه به نظر من بهتر از مکمل های حاویه چربیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *