معرفی کامل صحن های حرم امام رضا

کلمه حرم اگرچه در ذهن زائرین، ضریحی مقدس را تداعی می‌کند، اما در واقع به فضای مربعی شکلی اطلاق می‌شود که بقعه ‌ای مبارک در آن قرار دارد و شامل گنبد، سنگ مرقد و ضریح مقدس است. حرم مطهر امام رضا (ع) به عنوان مهم‌ترین جاذبه گردشگری شهر مشهد، یکی از حرم های شاخص جهان به شمار می‌آید.

به فضاهای باز اطراف مرقد منور صحن گفته می‌شود و در مجموع ۹ صحن در حرم امام رضا (ع) ساخته شده است و هرکدام از این صحن های امام رضا ویژگی های خاص خود را دارند، در ادامه به معرفی صحن های حرم امام رضا می‌پردازیم.

صحن انقلاب اسلامی

صحن انقلاب اسلامی - ساختمان نقاره خانه

قدیمی‌ترین و باشکوه‌ترین صحن صحن حرم امام رضا است که در سال ۸۷۵ هجری قمری و در شمال مجموعه ساخته شده است.

در صحن انقلاب اسلامی چهار ایوان معروف به نام های ایوان عباسی در شمال، ایوان طلای نادری در جنوب، ایوان نقاره خانه در مشرق، و ایوان ساعت در مغرب صحن وجود دارند. در ایوان نقاره خانه ساختمان معروف نقاره خانه قرار گرفته است که آیین نقاره نوازی از بالای این ایوان برگزار می‌شود و در ایوان ساعت نیز یک ساعت بزرگ قرار دارد که زمان را در حرم اعلام می‌کند.

صحن آزادی

صحن آزادی

صحن آزادی

صحن آزادی یکی دیگر از صحن های حرم امام رضا است که در بخش شرقی حرم مطهر، سال ۱۲۳۳ هجری قمری و به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد و در سال ۱۲۸۲ نیز به دستور ناصرالدین شاه بخش ایوان آن طلاکاری شد. در میان چهار ایوان صحن آزادی، ایوان طلا مشهور تر است. این ایوان بیش از ۲۰ متر ارتفاع دارد و مسیر تشرف بانوان به درون حرم است.

صحن جمهوری اسلامی

صحن جمهوری اسلامی

صحن جمهوری اسلامی

این صحن در سال ۱۳۶۸ هجری شمسی ساخته شده است. این صحن حرم امام رضا نیز دارای چهار ایوان به نام های ایوان طلا با باب الولایه، باب العلم، باب الغدیر، و باب الشهاده است، که به قرینه یکدیگر و به سبک معماری سنتی اسلامی ساخته شده اند.

در بخش دیگری از این صحن امام رضا، یک ساعت آفتابی قرار دارد که در تمام فصول سال، ظهر شرعی را به زائرین نمایش می‌دهد.

صحن امام خمینی (ره)

صحن امام خمینی

صحن امام خمینی

صحن امام خمینی در بخش جنوب شرقی حرم مطهر و مقابل خیابان امام رضا (ع) قرار گرفته و آرامگاه شیخ بهایی در مکانی میان این صحن و صحن آزادی واقع شده است. صحن امام خمینی در سال های اخیر ساخته شده و از شمال به تالار تشریفات صحن آزادی، از مغرب به مسجد گوهرشاد، از مشرق به ساختمان موزه و از جنوب به صحن جامع رضوی و صحن قدس منتهی می‌گردد. دو گلدسته و آبنمایی به وسعت ۴۰۰ متر مربع از متعلقات این صحن به شمار می‌آید.

صحن قدس

صحن قدس

این صحن حرم امام رضا در قسمت جنوبی حرم و بعد از مسجد تاریخی گوهرشاد قرار دارد. در میانه صحن قدس سقاخانه ای زیبا با نمای شبیه سختمان بیت المقدس ( قبله اول مسلمین ) ساخته شده که به احترام امام هشتم، ابعاد آن دقیقا یک هشتم ابعاد اصلی قدس است. گنبد سقاخانه از طلا بوده و در داخل آن منبع آبی با گنجایش شصت هزار لیتر آب جاسازی شده است.

صحن هدایت

صحن هدایت

صحن هدایت وسعتی حدود ۱۴۴۰ مترمربع دارد و در شمال شرقی حرم مطهر قرار گرفته است. این صحن امام رضا از سمت شمال شرقی به بنیاد پژوهش‌های اسلامی، مدرسه علمیه و سردر طبرسی و از جنوب غربی به دانشگاه علوم اسلامی رضوی و بست شیخ طبرسی و مهمانسرای حضرت و از سوی جنوب و جنوب شرقی به ساختمان اداری دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مقبره پیرپالاندوز و سردر نواب صفوی منتهی می‌شود.

بزرگترین صحن امام رضا: صحن جامع رضوی

صحن جامع رضوی

صحن جامع رضوی، به عنوان بزرگترین صحن امام رضا شناخته شده است، و مساحتی بالغ بر ۱۱۷۰۰۰ مترمربع دارد که در جنوب روضه منوره ساخته شده است. این قسمت که یکی از بزرگترین صحن های اماکن مقدس جهان محسوب می‌شود، گنجایش ۷۰۰۰۰ نمازگزار را دارد، و از ۳۰ حجره و ۴۶ غرفه تشکیل شده است. این صحن از طریق باب الرضا (ع) و باب الجواد (ع) به خیابان های اطراف متصل می‌شود.  در اضلاع صحن جامع رضوی سه ایوان و سردر بزرگ ساخته شده که در طرفین هر ایوان، دو گلدسته طلا کاری شده با ارتفاع بیش از ۳۰ متر قرار دارد و به دلیل اهمیت ضلع قبله، ایوان و گلدسته‌های آن بزرگتر از دو ایوان دیگر است. معمولا مهم‌ترین مراسم و اجتماعات مذهبی مانند اجتماع عزاداران حسینی در ماه محرم و همچنین سخنرانی ها در این صحن برگزار می‌گردد.

صحن کوثر

صحن کوثر

در زاویه شمال شرقی صحن جامع رضوی و جنوب شرقی اماکن متبرکه قرار دارد. سازه اصلی این صحن حرم امام رضل، فلزی و بتنی بوده و نمای آن از سنگ، آجر و کاشی معرق ساخته شده است. این صحن از شمال شرقی به سردر نواب صفوی منتهی می‌گردد و در منتهی الیه جنوب غربی آن صحن جامع رضوی جای دارد.

صحن غدیر

صحن غدیر

صحن غدیر زیربنایی حدود ۱۴۵۰۰ مترمربع دارد و در ضلع غربی صحن جامع رضوی و جنوب غربی اماکن متبرکه قرار گرفته است. صحن غدیر از جنوب به صحن جامع رضوی، از غرب به مجتمع تجارتی خدماتی غدیر، از شرق به صحن جمهوری اسلامی و از قسمت شمال غربی به سر در شیرازی منتهی می‌شود.

هتل های مشهد

کسانی که قصد سفر به مشهد و زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا را بدون استفاده از تور چند روزه دارند، باید چاره‌ای هم برای اقامت خود در مشهد بکنند. تخفیفان پیشنهادهایی بسیار جذاب از بهترین هتل های مشهد دارد. شما می‌توانید انواع هتل و هتل آپارتمان نزدیک حرم را انتخاب کنید و از تخفیف‌های بسیار خوبی هم بهره ببرید.

۴/۵ - (۵ امتیاز)
2 نظر برای "معرفی کامل صحن های حرم امام رضا" ارسال شده
  1. سید صافی گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت دست اندرکاران سایت تخفیفات.
    برخی از مطالب و عکس هایی که درباره معرفی حرم امام رضا علیه السلام گذاشتید اشتباهه.
    لطفا اصلاح کنید.

  2. سید گفت:

    صحن پیامبر اعظم ( ص) رو جا انداختید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *