فلورایدتراپی دندان چیست؟ + مزایا، عوارض و هزینه وارنیش دندان

فلورایدتراپی دندان یا وارنیش دندان توسط یک دندانپزشک

فلورایدتراپی دندان می ‎تواند برای فردی که در معرض پوسیدگی دندان قرار دارد بسیار مفید باشد. فلورایدتراپی یا وارنیش دندان معمولاً درمان های تخصصی و حرفه ای هستند که در آنها غلظت بالای فلوراید توسط دندانپزشک یا بهداشت‌کار دهان، روی دندان ها قرار می گیرد تا سلامتی دهان افزایش یابد و پوسیدگی ها مهار شوند. در این درمان ها که در مطب انجام می شوند ممکن است از محلول، ژل، لاک و یا کف فلوراید استفاده شود. برای دریافت خدمات فلورایدتراپی می‌توانید از طریق تخفیفان با تخفیف به بهترین دندانپزشکی تهران مراجعه کنید و درمان خود را انجام دهید.

فلورایدتراپی دندان چیست؟

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که به استحکام ساختمان دندان و پیشگیری از پوسیدگی کمک می‌کند. از ۷۰ سال گذشته تا امروز آب لوله‌کشی در بسیاری از نقاط جهان با هدف کاهش پوسیدگی دندان فلورایددار می‌شود. بنا به اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، آب فلورایددار شده تا ۲۵ درصد از پوسیدگی‌های دندانی جلوگیری می‌کند.

فلورایدتراپی دندان می‌تواند فوایدی بسیاری برای محافظت از دندان‌ها داشته باشد. این درمان‌ها برای افرادی که بیشتر در معرض خطر پوسیدگی هستند مفید است، ولی ممکن است برای همه افراد سودمند نباشد.

در فلوراید درمانی، فلوراید با غلظت بالا را روی دندان قرار می‌دهند. این کار به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. بعضی درمان های حاوی غلظت بالای فلوراید هم وجود دارند که افراد می توانند در خانه انجام دهند ولی به این شرط که با راهنمایی های مستقیم یک دندانپزشک پیش بروند. فلورایدی که در این درمان توسط دندانپزشک به کار می رود مشابه فلوراید موجود در خمیردندان است ولی غلظت خیلی بالاتری دارد و می تواند نتایج سریع‌تری برای فرد داشته باشد.

مزایای فلورایدتراپی دندان

فلوراید درمانی دندان یا وارنیش فلوراید مزایای متعددی برای دندان ها دارد. در ادامه به شرح چند نمونه از خواص فلورایدتراپی دندان می‌پردازیم.

  1. وارنیش دندان به بدن کمک می کند تا از مواد معدنی مانند کلسیم و فسفات، بهتر استفاده کند. دندان ها این مواد را جذب کرده و برای ترمیم مینای ضعیف شده دندان از آنها استفاده می کنند.
  2. فلوراید موجود در فلورایدتراپی دندان، در زمان شکل گیری دندان به آن متصل می شود و مینای آن را تقویت می کند. نتیجه این امر، مقاومت بیشتر در مقابل‌ باکتری و جلوگیری از پوسیدگی دندان است.
  3. فلوراید درمانی با صدمه زدن به باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان می‎ شوند، روند پوسیدگی را کند و حتی معکوس می کند.

این فواید فلورایدتراپی دندان روی هم رفته نتایج زیر را به دست می دهند:

  • کاهش خطر پوسیدگی دندان
  • کاهش سرعت شکل گیری پوسیدگی دندان
  • به تاخیر انداختن نیاز به درمان های پرهزینه دندان پزشکی
  • طولانی کردن عمر دندان های شیری
  • صرفه‎ جویی در زمان و هزینه‌ای که یک فرد باید صرف کارهای دندانپزشکی کند

فلواید درمانی به همین ترتیب می تواند با پیشگیری از پوسیدگی دندان و کند کردن رشد باکتری‌ها، فواید زیر را نیز ایجاد کند:

  • از بیماری لثه جلوگیری کند
  • درد دندان ها را کاهش دهد
  • مانع تخریب زودهنگام دندان شود

وارنیش فلوراید می‌تواند سلامتی دهان را، که به گفته سازمان بهداشت جهانی یک عامل مهم در سلامتی عمومی است، افزایش دهد. درجات پایین سلامتی دهان می تواند دامنه ای از بیماری های دیگر را ایجاد کند که بیماری های قلبی و عروقی از آن جمله اند. در واقع، اهمیت ندادن به بهداشت دهان و دندان و توجه نکردن به مشکلات آن می‌تواند زمینه‌ ساز بیماری‌های قلبی شود.

عوارض فلورایدتراپی دندان

برخی افراد که طرفدار بهداشت و درمان طبیعی و طب سنتی هستند، نسبت به دریافت فلوراید در دوزهای بالا ابراز نگرانی می‌کنند. آنها همچنین این عقیده را طرح می کنند که فلوراید برای بچه ها بی خطر نیست و آب آشامیدنی فلورایددار نیز می تواند خطرناک باشد. به هر صورت این موضوع که فلورایدتراپی دندان یا آشامیدن آب فلورایددار می تواند خطرات جدی داشته باشد یک افسانه است؛ اگرچه وارنیش فلوراید دندان می‌تواند در بعضی از افراد عوارض زیر را در بر داشته باشد:

۱- تغییر رنگ دندان

شایع ترین عارضه ناخواسته فلورایدتراپی دندان، تغییر رنگ دندان هاست. به شرایطی که در آن رگه های سفید یا تغییر رنگ دیگری روی دندان ها شکل می گیرد فلوئوروزیس می گویند. فلوئوروزیس وقتی اتفاق می افتد که یک کودک زمانی که دندان های اصلی اش زیر لثه در حال شکل گرفتن هستند، مقدار زیادی فلوراید را از راه خوراکی دریافت کند. بچه ها از زمان تولد تا ۸ سالگی ممکن است گرفتار فلوئوروزیس شوند. این تغییر رنگ در بچه های خردسال شایع تر است؛ چرا که آنها معمولا مکمل‌های غذایی فلوراید دار دریافت می کنند یا خمیردندان را می خورند.

متخصصان پیشنهاد می کنند که بچه ها حتی در سنینی که در آن نمی توانند اضافه کف خمیردندان را تف کنند، باز هم از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنند. آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا توصیه کرده است که والدین یا پرستاران کودک، به محض روییدن اولین دندان، از میزان خیلی کمی خمیردندان حاوی فلوراید برای مسواک زدن‌ دندان‌های کودک استفاده کنند. این میزان کم خمیردندان، دندان کودک را از پوسیدگی حفظ می کند ولی آن‌قدر هم زیاد نیست که در صورت بلع غیرارادی خمیردندان، باعث فلوئوروزیس شود.

۲- حساسیت و تحریکات ناخوشایند

بعضی افراد ممکن است نسبت به فلوراید واکنش حساسیتی نشان بدهند و یا آلرژی و تحریک پوستی را تجربه کنند. هر چند که چنین اتفاقاتی بسیار نادرند و پس از وارنیش فلوراید، درصد کمی از افراد ممکن است درگیر چنین عارضه‌هایی شوند.

۳- اثرات سمی

اگر کسی از دوزهای خیلی بالای فلوراید در زمان فلورایدتراپی دندان استفاده کند یا اینکه آن را به شیوه اشتباهی به کار ببرد، ممکن است اثرات سمی فلوراید را تجربه کند. به هر حال این هم یک اتفاق نادر است. انجمن دندانپزشکی آمریکا برای بچه های زیر ۶ سال استفاده از لاک فلوراید را توصیه می کند. لاک فلوراید برای خردسالان گزینه درمانی خوبی است؛ چرا که آنها دوست دارند ژل یا کف فلوراید را ببلعند و این کار باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ در آنها می شود.

فلوراید درمانی چقدر در سلامت دندان‌ها موثر است؟

تحقیقات فراوان روی درمان با فلوراید در مراکز تحقیقاتی معتبر نشان می دهد که فلورایدتراپی موضعی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان موثر است. در یکی از این تحقیقات گزارش شده است که برخی از درمان های فلوراید مانند لاک فلوراید، تاثیر قابل ملاحظه ای در کنترل پوسیدگی دندان‌های شیری و دائمی دارد.

فلورایدتراپی یا وارنیش دندان برای عموم افراد بی خطر است. حتی با وجود عوارض جانبی‌ که وجود دارد، باز هم این روش درمانی توصیه می‌شود. زیرا عوارض وارنیش دندان در مقایسه با فواید آن بسیار ناچیز است. بیشترین خطر در مورد فلورایدتراپی می تواند از بلعیدن میزان زیاد فلوراید ناشی شود. البته این بدان معنا نیست که تمام درمان های فلوراید برای همه افراد و در هر زمانی مناسب‌اند. افرادی که از پوسیدگی و حفره های دندانی رنج می برند باید در این مورد با دندانپزشک مورد اعتمادشان مشورت کنند.

پیشنهاداتی در مورد فلوراید تراپی دندان (وارنیش دندان)

بنا به توصیه مرکز پیشگیری از بیماری ها و انجمن دندانپزشکی آمریکا، دریافت میزان جزئی فلوراید به طور روزانه بهترین راه برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها در تمامی سنین است. برای بیشتر افراد این میزان با دو بار مسواک زدن در روز با خمیر دندان فلورایددار تامین می شود. در واقع فلوراید درمانی یا وارنیش دندان برای کودکان و افرادی که بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارند مفید است. در ادامه توصیه‌هایی را برای فلوراید درمانی در کودکان و بزرگسالان ذکر خواهیم کرد.

فلوراید درمانی دندان در کودکان

پوسیدگی های دندانی شایع‎ترین بیماری مزمن کودکان هستند، چیزی حدود ۵ برابر شایع‎تر از آسم کودکان. آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا توصیه می‌کند به محض اینکه اولین دندان در دهان کودک رویید، وارنیش فلوراید را شروع کنند تا از پوسیدگی، درد و عفونت های دندانی پیشگیری به عمل بیاید. بسته به میزانی که کودک در خطر پوسیدگی دندان است، دندانپزشکان باید فلوراید درمانی را هر ۳ تا ۶ ماه تکرار کنند. دندانپزشکان همچنین برای به حداقل رساندن خطر دریافت میزان بالای فلوراید نکات زیر را پیشنهاد می کنند:

والدین یا مراقبت کنندگان کودک باید دندان کودک را با مقدار کمی از خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنند تا جلوی پوسیدگی و فلوئوروزیس گرفته شود. برای کودکان کمتر از ۳ سال این میزان خمیردندان نباید بزرگتر از یک دانه برنج و برای بچه های ۳ تا ۶ ساله نباید بیشتر از یک نخود باشد.

همیشه بر مسواک زدن بچه ها نظارت داشته باشید تا مطمئن شوید که آنها اندازه درستی از خمیردندان را روی مسواک می‌گذارند. به آنها کمک کنید تا آنجایی که می توانند کف خمیردندان را تف کنند.

کودکان زیر ۶ سال نباید از دهانشویه های فلورایددار در خانه استفاده کنند؛ چون ممکن است میزان زیادی فلوراید ببلعند و این موضوع می‌تواند برای سلامتی آنها خطرناک باشد.

فلوراید درمانی دندان در بزرگسالان

مقادیر متفاوتی از فلوراید برای فلورایدتراپی در بزرگسالان توصیه شده است. مطالعات مختلف، دامنه ای از دوزها و غلظت های مجاز و تناوب جلسات درمانی را پیشنهاد می کنند. اگر فردی در خطر متوسط یا بالای پوسیده شدن دندان های خود قرار دارد، فلورایدتراپی تخصصی می تواند به او کمک کند و سرعت پوسیدگی را کاهش دهد. متخصصان توصیه می ‎کنند که افراد در معرض خطر بالای پوسیدگی دندان، لازم است سالی دو بار وارنیش فلوراید انجام دهند.

افراد باید در مورد مضرات و فواید فلوراید درمانی با دندانپزشک خود مشورت کنند. ضروری است برای انتخاب شیوه درمان، همه شکل های فلوراید از جمله خمیردندان و دهانشویه در نظر گرفته شود. اگر افراد در منطقه‎‌ای زندگی می‌کنند که در آن منطقه به آب لوله‌کشی فلوراید اضافه نمی شود، ممکن است سود بیشتری از فلورایدتراپی ببرند. این کار کمک می‌کند تا عمر دندان‌ها بیشتر شود و پوسیدگی آنها به شکل قابل توجهی کاهش یابد.

هزینه فلوراید تراپی دندان

هزینه فلوراید درمانی دندان ممکن است در کلینیک‌ها و مطب‌های مختلف، متفاوت باشد. اما در نهایت این نوع درمان چون نیاز به بی‌حسی موضعی ندارد و زمان چندانی نیز به خود اختصاص نمی‌دهد، در تمام مراکز دندانپزشکی غرب تهران یا حتی مناطق دیگر معمولا با هزینه‌ی کمتری نسبت به سایر خدمات دندانپزشکی ارائه می‌شود.

بهترین مراکز انجام فلورایدتراپی دندان

اغلب مراکز و کلینیک دندانپزشکی شرق تهران، فلورایدتراپی دندان را انجام می‌دهند. برای مشاهده بهترین مراکز انجام دهنده‌ی خدمات وارنیش فلوراید به سایت تخفیفان مراجعه کنید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *