علت نامگذاری کویر مصر چیست؟

نام کویر مصر برای بسیاری از طبیعت گردان ایران آشنا است. کویر مصر در استان اصفهان و در قلب ایران قرار دارد. مصر یک روستای کویری در دشت کویر ایران است که نزدیک به ۱۲۰ نفر جمعیت دارد و به خاطر داشتن چشم اندازهایی افسون گر از زیباترین جاذبه های گردش گردی در ایران به حساب می آید. روستای مصر یا همان کویر مصر در میان راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد. اما چرا به این جای کویر مصر می گویند؟ در کویر مصر چه جاذبه هایی وجود دارد که تبدیل به یکی از قطب های گردش گری در ایران شده است؟ در این پست با ما همراه باشید تا از جاذبه ها سحر و جادوی کویر مصر برایتان بگوییم.

چرا به آن کویر مصر می گویند؟

این سوال برای خیلی‌ها مطرح است که چرا به اینجا کویر مصر یا روستای مصر می‌گویند؟ درباره نام گذاری کویر مصر داستان‌های روایت‌های مختلفی شده. می گویند یوسف یکی از اهالی این روستا بوده که وقتی روستا با بحران کم آبی مواجه می‌شود، با موتورهای دیزلی انگلیسی اقدام به حفر چاه‌های عمیق کرد و آب رسید. این داستان سبب شد تا مردم به احترام یوسف و داستان حضرت یوسف که در مصر اتفاق افتاد، نام این روستا را مصر بنامند. یوسف که پیش بینی می کرد این روستا در آینده معروف شود، دستور داد تا خیابانی عریض به طول ۵۰۰ متر در این رستا احداث کنند و البته این پیش بینی درست از آب در آمد و کویر مصر به یکی از جاذبه های طبیعت گردی در ایران تبدیل شد

روستای مصر

روستای مصر در کنار کویر مصر قرار گرفته. خانه های این روستا با دیوارهای کاه گلی، سقف‌های گنبدی و درهای چوبی خودنمایی می کنند. روستای مصر امکاناتی مانند برق سراسری، آنتن های مخابراتی و سوپر مارکت دارند و نیازهای اولیه شما را به راحتی تامین خواهد کرد.

از میان محصولات خوش رنگ و لعاب این روستا می توان به خرما، انار و انواع صیفی ها اشاره کرد که طعم تازه ای از کویر را برایتان به ارمغان می آورند. از آشپزخانه های اهالی مصر، بوی غذاهای محلی به مشام می رسد که کباب شتر، کالجوش و آبگوشت محلی به نام لاخولی از پر طرفدارترین آن ها هستند. هر جایی که شتر باشد، محصولات حاصل از آن هم طرفدار دارد؛ در این روستا دوغ شتر به راحتی پیدا می شود و می توانید آن را امتحان کنید.

شهرت کویر مصر زندگی مردم روستا را تغییر داده است؛ آن ها پیش از این به کشاورزی و دامداری مشغول بودند و در کنار کاشت زعفران و گندم به پرورش شتر می پرداختند اما حالا به گردشگران و بازدیدکنندگان خدمات ارائه می دهند و نیازهای آن ها را برطرف می کنند. بد نیست بدانید که بخشی از فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک نیز در این روستا فیلم برداری شده‌ و شهرت آن را چند برابر کرده است.

جاذبه های کویر مصر

کویر مصر تا اندازه ای زیبا هست که بتوان راحت روزها را در آن گذراند و باز هم تشنه ی زیبایی هایش ماند. تپه های ماسه ای زرد رنگ و رمل ها، دیدنی ترین بخش کویر مصر است. ایستادن در یک نقطه از آن همانا و تماشای رمل های زردرنگ آن هم تا جایی که چشم کار می کند، همانا. اما فقط دیدن کافی نیست، ماسه های این منطقه به اندازه ای نرم و صاف هستند که باید کفش هایتان را دربیاورید و با پای برهنه راه بروید. لمس شن های روان و گرم در لا به لای انگشتان، یکی از به یاد ماندنی ترین تجربه هایی خواهد بود که تا حالا داشته اید.

تماشای تپه های زرد رنگ بی انتها و تور کویر گردی، تنها قسمت خوب آن نیست. شب های کویر مصر به طور کلی داستان دیگری دارد. در شب های این کویر به جشن ستاره ها دعوت می شوید، کافیست یکبار به آسمان نگاه کنید تا دیگر هیچ وقت دلتان نخواهد از آن چشم بردارید. این ستاره ها گاهی تا اندازه ای نزدیک به نظر می رسند، که احساس می کنید اگر دستتان را دراز کنید، می توانید چند تا از آنها را بچینید و در آغوش بگیرید.

لذت بودن در روزهای گرم کویر و شب های سرد و پر ستاره ی آن در کنار آتش با یک فنجان چای گرم، لذتی وصف نشدنی است. در سفر به کویر با تور یک روزه یا تور چند روزه دوربین تان را فراموش نکنید، تصاویر بسیار زیبا و نفسگیری را می توانید تهیه کنید.

تورهای کویر مصر

تخفیفان با همکاری بهترین آژانس های طبیعت گردی تور کویر مصر را به در فصول بهار، پاییز و زمستان برای شما برگزار می کند. شما می توانید از میان پیشنهادهای متعدد تور یک روزه یا چند روزه کویر مصر را متناسب با نوع خدمات، مدت زمان و محل اقامت انتخاب کنید

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *