رفتینگ؛ تفریحی هیجان انگیز در رودخانه های خروشان

رفتینگ | تور رفتینگ

اگر اهل ماجراجویی و تور طبیعت گردی هستید، احتمالا می‌دانید رفتینگ چیست. رفتینگ یکی از بهترین تفریح‌ها برای کسانی است که دنبال ماجراجویی در طبیعت هستند. تصور کنید که در یک رودخانه خروشان و روی یک قایق بادی قرار گرفته‌اید و در حال طی کردن مسیر رودخانه هستید، این فعالیت ورزشی و تفریحی بسیار محبوب است که در اکثر کشورهای جهان انجام می‌شود.

علاوه بر این، رفتینگ ورزشی است که در آن از یک قایق بادی برای مسابقه با تیم‌های دیگر استفاده می‌شود. تیمی که ابتدا به مقصد برسد برنده مسابقه است. مسابقه در رودخانه یا آب‌های خروشان با درجات مختلفی انجام می‌شود. این ورزش بسیار چالش برانگیز و خطرناک است و نیاز به کار گروهی دارد. اگر دوست دارید درباره این ورزش مهیج بیشتر بدانید و آن را بیشتر بشناسید، در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

رفتینگ چیست؟

رفتینگ، ماجراجویی در دل طبیعت

رفتینگ در حقیقت ماجراجویی در دل طبیعت وحشی است که حس زنده بودن و ورود آدرنالین به بدن را به بهترین شکل برای شما ممکن می‌کند. رفتینگ در لغت به معنی قایقرانی در در رودخانه‌های خروشان و آب سفید است.  دلیل ذکر آب سفید این است که در قسمت‌های خروشان آب کف کرده و به رنگ سفید دیده می شود. شما در رفتینگ سوار قایق‌هایی می‌شود که “رفت” نام دارند. قایق‌هایی با ظرفیت ۶ تا ۱۲ نفره که طوری ساخته شده‌اند که در برابر سنگ‌ها و صخره‌ها کاملا مقاوم باشند. رفتینگ یک ورزش گروهی است و همه شما مسئول کنترل و پارو زدن در قایق هستید. یک نفر به عنوان راهنما و متخصص شما را راهنمایی می‌کند تا به سلامت مسیر را عبور کرده و به هدف نهایی برسید.  تور رفتینگ یک انتخاب کاملا ایده‌آل برای کسانی است که اهل ماجراجویی هستند و می‌خواهند از طبیعت لذت ببرند.

جذابیت‌های تور رفتینگ چیست؟

تور رفتینگ فقط یک طبیعت گردی معمولی نیست! تور رفتینگ نه فقط برای شما هیجان رویایی با موج‌ها رودخانه و حرکت روی آب‌های خروشان را به همراه می‌آورد، بلکه شما را از میان جنگل‌ها، مراتع، دشت‌ها و روستا عبور می‌دهد. دیدن چنین مناظری از روی رودخانه آن‌هم در حالی با وسیله دیگری نمی‌توان از چنین مناطقی عبور کرد، بسیار لذت بخش خواهد بود. رفتينگ ویژگی‌هایی مثل ورزش کردن، در طبیعت وحشی بودن، حس زیبای ورود آدرنالین به بدن، با دوستان بودن، لذت بردن از یک تجربه خاص، یاد گرفتن تجربه‌های جدید و از همه مهم‌تر لذت بردن را با خود به همراه می‌آورد.

البته این تنها بخشی از ویژگی های ورزش رفتینگ است. وقتی بیشتر فکر کنید، متوجه می شوید که از تمامی این ویژگی ها هیچ وقت سیر نمی شوید. تور رفتینگ یعنی هیجان فرو رفتن در موج‌های آب و در هوا معلق ماندن و تمام عناصری که باعث می‌شود آدرنالین در تمامی رگ‌های شما در جریان باشد و تجربه دوباره حس زنده بود را به شما القا کند. تور رفتينگ می‌تواند یکی از آن تجربه‌های بی‌نظیر برای شما باشد.

بهترین زمان رفتینگ

رفتینگ ورزشی است که به میزان جریان آب فصلی بستگی دارد. از فصل بهار آب از کوه‌ها پایین می‌آید و بستر رودخانه را پر می‌کند. بنابراین از اوایل فصل بهار می‌توان این ورزش را انجام داد و تا آخر تابستان ادامه دارد. در تابستان تورهای رفتینگ اوج می‌گیرند و بیشترین طرفدار را دارند. توصیه می‌شود افرادی که نمی‌دانند رفتینگ چیست، حتما با راهنما و تور لیدر به این مناطق بروند و قبل از شروع سفر همه موارد لازم را بررسی کنند.

رودخانه‌های مناسب رفتينگ در ایران

به دنبال بهترین مکان برای رفتینگ در ایران هستید؟ برای یک رفتينگ هیجان‌انگیز در ایران رودخانه‌‌های زیادی است که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد. هر کدام از این رودخانه‌های طبیعت زیبای خود را دارند. از بهترین رفتینگ ایران می‌توان به رودخانه‌های سفید رود، زاینده رود، هراز، ارمند و رودخانه کرج اشاره کرده که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

رودخانه سفیدرود

سفیدرود، دومین رودخانه بلند ایران و رودخانه‌ای زیبا و پرخروش است. سفیدرود برای رفتينگ مسیرهای بکری دارد که حتما از آن‌ها لذت خواهید برد. رد شدن از میان کوه‌ها، مزارع و دشت‌ها از ویژگی‌های رفتينگ در سفیدرود است. امواج رودخانه سفیدرود برای رفتينگ و کایاک سواری کاملا مناسب هستند.

رودخانه زاینده رود

رفتینگ زاینده رود یکی پرطرفدارترین مسیرهای این ورزش هیجان‌انگیز در ایران است. زاینده رود از مهم‌ترین رودخانه‌های مرکز ایران است که در بهار بسیار پرآب و مناسب رفتینگ است. در این فصل تورهای رفتينگ بسیاری به زاینده رود برگزار می‌شود. در زاینده رود سه مسیر مناسب رفتینگ وجود دارد که کوتاه‌ترین آن‌ها ۳ کیلومتر طول دارد. بخش‌هایی از زاینده رود امواج خطرناکی دارند و اگر حرفه نباشید از نباید از این مسیر استفاده کنید. برای رفتینگ در زاینده رود حتما از راهنما استفاده کنید.

رودخانه هراز

هراز در استان مازندارن ۲ ساعت رفتینگ هیجان انگیز را برایتان تضمین خواهد کرد. مسیر تا قبل از گزنک مناسب همه افراد است ولی پس از آن رفتينگ خطرناک می‌شود. البته اگر حرفه‌ای و اهل ماجراجویی باشید حتما از تمام مسیر این رودخانه لذت خواهید برد.

رودخانه اروندرود

این رود پهناور که در جنوب غربی ایران یعنی استان خوزستان واقع شده است، مسیر بسیار هیجان‌انگیزی دارد. طول این مسیر پرخروش، ۲۰ کیلومتر است.

رودخانه ارمند

رفتینگ در ارمند و در استان چهارمحال بختیاری طرفداران خاص خود را دارند. ۲۰ کیلومتر مسیر رفتینگ پیشنهادی نیست که به سادگی بتوانید از آن بگذرید. امواج رودخانه در حد مناسبی است ولی همراه داشتن راهنمای حرفه‌ای برای رفتينگ در این منطقه زیبا حتما توصیه می‌شود. شما در هنگام رفتینگ در دل رشته کوه زاگرس از کنار روستاهای زیادی گذر خواهید کرد که می‌توانید در آن مناطق به استراحت بپردازید.

سخن آخر

حالا که به سوال رفتینگ چیست پاسخ دادیم و با این ورزش هیجان‌انگیز آشنا شدید، وقت آن رسیده است که برای سفری پرماجرا و مهیج خود را آماده کنید و یکی از رودخانه‌های خروشان را برای این تفریح انتخاب کنید. برای افرادی که مبتدی هستند و تا به حال این ورزش را انجام نداده‌اند وجود راهنما و تجهیزات کامل ضروری است و باید قبل از رفتن با یک تور لیدر محلی هماهنگ باشند. نظر شما درباره رفتینگ چیست؟ آیا تاب ه حال تجربه رفتینگ در رودخانه‌های ایران را داشتید؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.


با نیاسر و تمام جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر زیبا آشنا شوید

تنگه واشی کجاست؟ با ییلاق زیبا و خنک تهران بیشتر آشنا شوید

تفریحات کویری: در یک تور کویر گردی چه تفریح‌هایی می‌توانید انجام دهید؟

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *