جنگل ابر، بهشت مه آلود ایران

ابر همیشه برای ما تداعی کننده‌ باران و البته آسمان است. اما حالا جنگلی را تصور کنید که در آن ابرها آزادانه در چرخش هستند. جنگلی را تصور کنید که در آن اغلب شاهد پوششی اقیانوس شکل از ابر هستید که کل جنگل را فرا گرفته است. جنگلی را تصور کنید که سقفش آسمان است و در بالای سر خود نظاره گر ستاره ها هستید و از سمت دیگر در زیر پای خود اقیانوسی از ابر را شناور می بیند که درختان همانند ستون‌های بلند سر برداشته اند. اگر تاکنون متوجه نشده‌اید، باید روشن‌تر بیان کنیم که در حال صحبت درباره جنگل ابر در شاهرود هستیم. اگر قصد دارید تا با یک تور شمال برای جنگل ابر همراه شوید و از این منطقه دیدن کنید، حتما با این پست همراه شوید.

تور شمال

جنگل ابر کجاست؟

جنگل ابر یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‌های ایران است. این جنگل در حقیقت ادامه جنگل‌های شمال ایران است و در جنوب رشته کوه البرز واقع شده. وقتی وارد این جنگل انبوه شوید، دیگر باورتان نمی‌شود که در استان سمنان هستید و فاصله چندانی با کویر مرکزی ایران و پارک ملی خارتوران ندارید. در همین جنگل است که پی می‌برید چرا به شاهرود لقب «قاره کوچک» را داده‌اند.

بدون شک سفر به جنگل ابر خاطره‌ای نه تنها دلنشین بلکه تکرار نشدنی را رقم خواهد زد. به جرات می‌توان گفت که این منطقه در دنیا کم نظیر است. این منطقه در مجاورت دو ناحیه‌ کم فشار (دشت گرگان) و پر فشار (منطقه‌ی ابر) قرار گرفته است، همین موضوع سبب شده در هنگام انرژی گرفتن زمین، ابرها به راحتی جا به جا شوند. جنگل ابر توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است.

جنگل ابر قسمتی از جنگل‌های هیرکانی است با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین نقاط ایران و شمال شرق کشور به حساب می‌آید. این جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است.

جاذبه های جنگل ابر

در راه رسیدن به جنگل ابر، اگر از راه تهران به این سمت سفر می‌کنید، باید از شهر شاهرود یا بسطام گذر کرده و به مقصد برسید. شاهرود خود دیدنی های بسیار دارد و به سبب تنوع پوشش گیاهی و آثار تاریخی متعدد به قاره کوچک مشهور شده است. از دیگر جاذبه‌ها در راه رسیدن به جنگل ابر، می‌توان به آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، شاعر و عارف ایرانی در روستای قلعه نو خرقان و مجموعه بایزید بسطامی دانشمند برجسته در شهر بسطام اشاره کرد.

برای رسیدن به جنگل ابر و قسمت‌های مختلف آن، نیاز دارید تا حتما پیاده روی چند ساعته‌ای داشته باشید. کوه نوردی و جنگل نوردی‌های جذاب در مناطقی شگفت انگیز با چشم انداز هایی بی نظیر در انتظارتان است. تپه ها و قله‌هایی با جاده‌های خاکی و گلی، درختانی با تنوعی بی‌مانند، آبشارها و چشمه‌هایی پرآب و با طراوت شما را به گلگشتی به یادماندنی در جنگل دعوت می‌کنند.

دوچرخه سواری یکی از محبوب‌ترین تفریح‌ها در جنگل‌ابر است. اگر شما هم علاقه و توانایی دارید و دوچرخه سواری را به صورت حرفه ای دنبال می کنید، می توانید از فرصت حضور در اینجا استفاده کرده و از تماشای مناظر زیبا در هوایی عالی لذت ببرید. جنگل ابر یکی از مکان های ایده آل برای عکاسی از طبیعت است.  پرنده نگری نیز یکی از جذابیت های سفر و گردش در این بهشت کوچک است.

روستای ابر در فاصله ۱۲ کیلومتری جنگل ابر قرار گرفته و بیشتر به خاطر امکانات اقامتی که در اختیار مسافران و گردشگران می‌گذارد معروف شده است. این روستا بر خلاف خود جنگل ابر در میان دشتی وسیع و کویر مانند قرار دارد. روستای ابر در ابتدای راه جنگل نوردی واقع شده و بسیاری از کوه نوردان و جنگل نوردان پیش از حرکت در این روستا استراحت می‌کنند و سپس به راه می‌افتند.

پیاده روی در جنگل ابر

چند ساعت قبل از غروب آفتاب و هنگامی که دمای هوا در این جنگل کم‌تر می‌شود، ابرها به داخل جنگل هجوم می‌آورند. این ابرها به قدر ضخیم هستند که به نظر می‌رسد می‌توانید روی آن‌ها قدم بزنید. درست در همین زمان است که فرصتی طلایی برای پیاده روی، اکتشاف و یادگیری در مورد اکوسیستم این جنگل شگفت‌انگیز فراهم می‌شود. شما خنکی، طراوت و بوی ابرها را احساس خواهید کرد. در میانه شب ابرها کم کم از میان می‌روند و مناطق اطراف به وضوح قابل رویت می‌شود. این مناظر، جنگل ابر را شبیه اتاق‌های کیمیاگری در کارتون‌ها و فیلم‌ها می‌کند. شما در این زمان حرکت ابرها را مشاهده می‌کنید که دره‌ها را پر می‌کنند و سپس از میان می‌روند.

سفر به جنگل ابر

بهترین فصل سفر به جنگل ابر در شش ماه اول سال است.

بهترین زمان برای بازدید از جنگل ابر، اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت تا اواخر مهرماه است. می‌توان گفت که بهترین فصل سفر به جنگل ابر شاهرود در تابستان است و امکان حضور ابرها در این فصل سال خیلی بیشتر است. سفر به این منطقه در پاییز هم بسیار زیباست؛ اما سفر به این جنگل در پاییز برای کسانی که طبیعت‌گردی را به صورت حرفه‌ای دنبال نمی‌کنند، توصیه نمی‌شود. زمستان‌های جنگل ابر هم به دلیل سردی بیش از حد هوا، باران‌های مکرر و لغزنده بودن جاده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اگر هواشناسی هوای شیرین آباد و علی آباد کتول را بارانی و ابری اعلام کند و از طرف دیگر آسمان شاهرود صاف و آفتابی باشد، می توان در جنگل ابر انتظار حضور ابرها را داشت و شما می‌توانید با تور یک روزه از این روستا دیدن کنید.

تور جنگل ابر

جنگل‌ ابر به دلیل بکر بودن منطقه امکانات اقامتی ندارد و می توانید در یکی از هتل های نزدیک به جنگل ابر یا اقامتگاه های بوم گردی و خانه های محلی روستای ابر، مکانی برای اقامت اجاره کنید. البته امکان کمپ زدن در جنگل ابر وجود دارد؛ اما به تجهیزات خیلی خوب و تجربه های قبلی نیاز دارد تا در مواجهه با ناشناخته های این فضای طبیعی دچار مشکل نشوید. زیرا در این جنگل هوا شب ها و صبح های خیلی زود بسیار سرد است. برای سفری خاطره انگیز به جنگل ابر بهتر است که یکی از تورهای جنگل ابر تخفیفان را انتخاب نمایید تا از هر لحاظ با خیال راحت و مطمئن راهی سفری بر فراز ابرها شوید.

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *