کویر کاراکال کجاست و چه جذابیت‌هایی دارد؟

کویر کاراکال کجاست

کویر کاراکال در حوالی یزد و در شمال طبس یکی از خاص‌ترین و معروف‌ترین کویرهای ایران است. این کویر از جمله زیباترین که به خاطر داشتن حیات وحش زیبا و منظار دلنشین، در بین کویر کردان بسیار محبوب شده. جالب است بدانید کاراکال در اصل نام گونه‌ای از گربه است که به سیاه گوش هم معروف است. این گربه‌ها هوش بسیار بالایی دارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را اهلی کرد. در گذشته با اهلی کردن این گربه‌های زیبا و با آموزش‌های فنی از آن‌ها به عنوان حیوان شکارچی استفاده می‌کرده‌اند. از قدیم در کویر کاراکال، از این نوع گربه سانان به وفور پیدا می‌شود، به همین دلیل این کویر به کویر کاراکال مشهور است. با ما همراه باشید تا قبل از رفتن به تور کویر همه چیز را درباره آن بدانید.

تفریح‌های جذاب در کویر کاراکال

موتور سواری در کویر کاراکال

موتور سواری در کویر کاراکال

بسیاری از توریست‌هایی که به کویر سفر می‌کنند به دنبال آرامش و دوری از هیاهوی روزمره هستند. کویر منبع سکوت و آرامش است. سکوت کویر، آسمان پرستاره شب‌های کویر، دنیای ناشناخته و گاه وهم‌انگیز کویر، تنها بخشی از ویژگی‌های این سرزمین‌ شنی است. در کوير کاراکال به جز رسیدن به آرامش تفریح‌های جذابی هم می‌توانید انجام دهید.

زیباترین کویر یزد همانند کویر مصر محیط مناسبی برای تفریحات خاص کویر دارد. موتور سورای، سافاری، پیاده روی در نخلستان‌های و شن‌های طلایی کویر کاراکال و البته شتر سواری از جمله تفریح‌های خاص در این منطقه است. شب نشینی در آسمان پرستاره کویر و لذت از یک چای ذغالی از جمله لذت‌های خوب در کویر است. کوير کاراکال حیات وحش جذابی دارد. این روزهای تورهای طبیعت گردی و کویر گردی زیادی به مقصد کویر کاراکال برگزار می‌شود که مورد استقبال گردشگران زیادی نیز قرار گرفته است. پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به این کویر بکر داشته باشید.

حتما بخوانید: کویر مرنجاب کجاست؟ تمام زیبایی‌های کویری در یک‌جا

جاذبه‌های کویر کاراکال

گربه سیاه گوش در کویر کاراکال

کاراکال نخلستان و تپه‌های شنی بسیار زیبایی دارد و قدم زدن در این نخلستان‌ها و تپه‌های شنی شامل تجربه‌های بی‌نظیری است که در سفر به کویر تجربه خواهید کرد.  اب انبار کاکا میر از دیگر جاذبه‌های کویر زیبای کاراکال است. آب انبار کاکامیر یکی از بزرگترین آب ‌انبارهای بافق است که با حجم ۲۵۰ متر مکعب آب و با پوشش آجری گنبدی گردچین به طور بسیار زیبا و باشکوهی در دل زمین و در عمق چهار متری قرار دارد.

حتما بخوانید: چرا کویر مصر هیجان انگیزترین کویر ایران است؟

خانه وحشی بافقی

خانه یکی از بزرگترین شاعران تاریخ ایران را می‌توان در کنار کویر کاراکال پیدا کرد. خانه وحشی باقفی که از شاعران سده دهم ایران است، با معماری زییا و خاص خود در کنار مسجد جامع بافق بنا شده. این خانه همه ساله گردشگران بسیار زیادی را به خود جلب می‌کند و در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده. خانه وحشی بافقی از خشت و گل ساخته شده و دارای هفت اتاق محقر است. این خانه در زمان قاجار مورد بازسازی قرار گرفته و معماری آن طوری است که مناسب برای ۴ فصل سال باشد. به عنوان مثال ضلع شمال شرقی این خانه در فصل تابستان می‌تواند کل خانه را خنک کند.

قلعه باقرآباد

قلعه باقرآباد در بافق و در نزدیکی کویر کاراکال یکی از زیباترین دژ‌های تاریخی استان یزد است. قلعه باقرآباد، دژی است که عهد قاجار است و به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی به منظور پناه گرفتن مردم در برابر خطرات احتمالی و همچنین انبار کردن غلات ساخته شد. این قلعه با ۴۵ اتاق و دو برج نگهبانی، ۳ جایگاه برای سنگ اندازهای و ۱۰ جایگاه برای تیراندازها در استان یزد منحصر به فرد است.

حتما بخوانید: لوازم سفر به کویر؛ راهنمای کامل تهیه تجهیزات ضروری کمپینگ در کویر

اقامت در کویر کاراکال

روزهای کویری خود را می‌توانید در کمپ‌های کویری یا هتل‌های نزدیک کویر بگذرانید. مجتمع شهید برزگری یکی از این کمپ‌های کویری است. این کمپ هر گونه خدماتی که برای یک کویر گردی جذاب به آن نیاز دارید را اختیار شما قرار می‌دهد. این خدمات شامل آب شرب، سرویس ایرانی و فرنگی، آلاچیق، منقل، شتر سواری،‌ سافاری و موتور سواری می‌شود.

تور کویر کاراکال

تور کوير کاراکال از جمله تورهای کویر گردی پرطرفدار بین کویر کویرگردان است. فرصت دیدن یزد، بافق و شهرهای اطراف آن و البته این کویر طلایی با کلی مناظر زیبای طبیعی و تاریخی باعث محبوبیت هر چه بیشتر تور کویر کاراکال شده. سایت تخفیفان در فصول زمستان و اوایل پاییز پیشنهادهای فوق العاده‌ای از تور کویر کاراکال و یزد با اقامت در هتل یا اقامتگاه‌های سنتی برای شما دارد.

آدرس کویر کاراکال

کویر کاراکال زیباترین کویر یزد است و برای رسیدن به این کویر بکر در دل ایران باید خود را به یزد و شهر بافق برسانید. فاصله یزد تا شهر بافق در حدود یک ساعت و نیم رانندگی است. به بافق که رسیدید باید راه روستای صادق آباد را پیش بگیرید. این کویر در کنار روستای بافق قرار گرفته.

امتیاز دهید
2 نظر برای "کویر کاراکال کجاست و چه جذابیت‌هایی دارد؟" ارسال شده
  1. گندم گفت:

    بیابان های مناطق خشک یک لایه سنگ ریزه روی سطح خود دارند که به آن ذره بیابانی می گویند و برای جلوگیری از فرسایش بادی بسیار موثر است و مانع فرسایش بادی یا آبی می شود. «خودرو های آفرود» به گیاهان موجود در کویر آسیب میزند، پوشش گیاهی که در سطح کویر وجود دارد سطح وسیعی از اطراف خود را حفاظت می کند و اگر دخالت انسانی وارد چرخه طبیعت شود به این مناطق آسیب جدی می رساند. جانورانی که در این مناطق لانه گزیدند نیز در اکوسیستم مؤثر هستند و اگر آسیب ببینند به طبیعت نیز آسیب وارد می شود .

  2. abbas گفت:

    کاراکال از نام ترکی این حیوان یعنی کاراکولاک (کارا: سیاه و کولاک: گوش) گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *