همه شایعات و حقیقت‌هایی که باید درباره ویروس کرونا بدانید

ویروس کرونا در مدت زمان کوتاهی، افراد بسیاری را آلوده کرده!

ویروس کرونا از دی ماه در چین شیوع پیدا کرده و افراد بسیاری به این ویروس آلوده شده‌اند. حتما گزارش‌های زیادی از مرگ و میر به دلیل ابتلا به این ویروس در چین شنیده‌اید. این ویروس مرزی نمی‌شناسد و چند وقتی است که به ایران هم سرایت کرده. به همین دلیل ممکن است شایعات و حرف‌های نگران‌کننده بسیاری درباره آن بشنوید. در این مطلب با ما همراه باشید تا به همه نگرانی‌ها و سوالات شما درباره ویروس کرونا پاسخ دهیم.

 

ویروس کرونا چیست؟

نقشه سرایت ویروس کرونا در دنیا

نقشه سرایت ویروس کرونا در دنیا

ویروس کرونا یک بیماری تنفسی است که علائمی مانند تب، سرفه یا مشکلات تنفسی دارد. دانشمندان معتقدند که این ویروس از طریق هر نوع تماس نزدیکی منتقل می‌شود. همچنین ویروس کرونا قادر است از طریق سطوح پخش شود؛ بخصوص زمانی که فردی، شیئی آلوده به این ویروس را لمس کرده و قبل از شستن دست‌ها، دهان، بینی یا چشم‌های خود را لمس می‌کند.

برخی اعتقاد دارند که این ویروس به عامدانه تولید و منتشر شده که این موضوع درست نیست. به این نکته توجه داشته باشید که ما اساسا سه نوع ویروس کرونا را در سه دهه اخیر تجربه کرده‌ایم. این ویروس در طبیعت وجود دارد و مانند سارس است. این ویروس هم فرق خاصی با سایر ویروس‌ها ندارد و نمونه‌ای از ویروس‌های دیگر است.

 

شایعات متداول درباره کرونا

طبیعی هست که شما نگران خود و خانواده‌تان هستید و می‌خواهید آن‌ها را سالم و ایمن نگه دارید. اما در حال حاضر اطلاعات بسیاری در گردش هستند که برخی از آن‌ها نادرست است. در ادامه ما قصد داریم به شایعات مهم درباره این ویروس بپردازیم.

 

۱. ویروس کرونا بسیار کشنده است!

ویروس کرونا آنقدرها هم که فکر می‌کنید کشنده نیست. بیماری‌هایی مانند ابولا یا تب کریمه کنگو، نرخ مرگ و میر بسیار بالاتری دارند. درست است که دانشمندان هنوز به بسیاری از سوالات خود درباره این ویروس دست پیدا نکرده‌اند. اما بر اساس اطلاعات به دست آمده حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد از مبتلایان در شرایط وخیم قرار می‌گیرند و تنها در حدود ۲ درصد از بیماران فوت کرده‌اند. بنابراین اگر شما به این ویروس مبتلا شوید، ۹۸ درصد شانس بهبودی دارید.

این ویروس مانند آنفولانزا بسیار سریع منتشر می‌شود. توجه داشته باشید که افراد به راحتی به این ویروس آلوده می‌شوند و آمار هم این موضوع را به خوبی نشان داده. تعداد زیاد موارد مرگ، لزوما به معنای مرگ‌بار بودن این ویروس نیست. این موضوع تنها به این معنی است که افراد بسیار زیادی به این ویروس آلوده شده‌اند و متاسفانه برخی هم فوت کرده‌اند. در حال حاضر گزارش‌های مرگ و میر به دلیل ابتلا به آنفلولانزای فصلی، بسیار بیشتر از موارد منجر به فوت به دلیل ویروس کرونا بوده است.

و این نکته را هم در نظر بگیرید که معمولا بیمارستان‌ها گزارشی را از بهبودی افراد ارائه نمی‌دهند. این در حالی است که بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس بهبود یافته‌اند.

 

۲. ماسک صورت از شما در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند

ماسک N95 قادر است تا 95 دصد ذرات معلق در هوا را فیلتر کند.

ماسک N95 قادر است تا ۹۵ دصد ذرات معلق در هوا را فیلتر کند.

ماسک زدن احتمالا به شما احساس امنیت می‌دهد. اما مشکل اینجاست که بسیاری ماسک را درست نمی‌پوشند. ممکن است ما نحوه صحیح استفده از ماسک را ندانیم یا نمی‌دانیم که از چه نوع ماسکی باید استفاده کنیم.

برخی از ماسک‌های حرفه‌ای مانند N95 می‌تواند برای کسانی که از بیماران مبتلا به این ویروس مراقبت می‌کنند، مناسب باشد. این ماسک توانایی آن را دارد که ذرات معلق در هوا را با کارایی ۹۵ درصد فیلتر کند. اما هنوز فایده پوشیدن ماسک‌های یک‌بار مصرف و سبک وزن مشخص نیست. کارشناسان می‌گویند که این نوع ماسک‌ها ممکن است از شما در برابر قطرات بزرگ، اسپری‌ها یا پاشش‌ها محافظت کنند اما به دلیل این‌که کاملا مناسب نیستند و دهان و بینی را به طور کامل پوشش نمی‌دهند، ممکن است قطرات بسیار کوچک به داخل دهان یا بینی شما راه پیدا کنند.

توجه داشته باشید که عمر یک ماسک به صورت متوسط ۸ ساعت است و در صورتی که ماسک مرطوب شود، کارایی خود را از دست می‌دهد. همچنین استفاده از ماسک، مناسب افراد سالم نیست و بهتر است افراد مبتلا به این بیماری یا افراد متبلا به بیماری‌های تنفسی از ماسک استفاده کنند تا احتمال ابتلای دیگران کمتر شود.

 

۳. حیوانات خانگی این ویروس را منتقل می‌کنند

در حال حاضر هیچ شواهد یا موردی مبنی بر آلوده شدن حیوانات خانگی مانند سگ و گربه و انتقال آن به انسان‌ها وجود ندارد. در حقیقت احتمال این‌که شما آن را به حیوان خانگی خود منتقل کنید، بیشتر است. بنابراین مراقب حیوانات خانگی خود باشید.

با این حال بهتر از است پس از تماس با حیوانات خانگی، دستان خود را با آب و صابون بشویید. این کار از شما در برابر باکتری‌های متداول که بین انسان‌ها و حیوانات اهلی مشترک است، محافظت می‌کند.

 

۴. کرونا ویروس از سوپ خفاش منتقل شده

این موضوع کاملا اشتباه است. چیزی که درباره این ویروس می‌دانیم، این است که این ویروس در ووهان چین و در یک بازار فروش محصولات تازه گوشتی شروع شد که حیوانات مختلفی آن‌جا هستند. بنابراین حدس‌های مختلفی وجود دارد. اما مصرف سوپ خفاش باعث ابتلا به این بیماری نشده است.

اما چیزی که به طور قطع می‌دانیم این است که وقتی به این بیماری مبتلا شوید، شیوه انتقال آن از طریق ذرات بزرگ معلق در هوا است. یعنی از راه نزدیک شدن به کسی مریض است، ممکن است به این بیماری مبتا شوید.

 

۵. این ویروس فقط افراد مسن را هدف قرار می‌دهد

این مسئله نصفه و نیمه درست است. واقعیت این است که ویروس کرونا همه را آلوده می‌کند. با این حال افراد سالخورده، بیماری شدیدتری می‌گیرند. بنابراین افراد مسن و سالخورده باید بیشتر احتیاط کنند. اما به یاد داشته باشید که این بیماری برای همه است. کودکان هم به این بیماری دچار می‌شوند. اما کودکان سیستم ایمنی فعال‌تری دارند و بدن آن‌ها بهتر با این بیماری مقابله می‌کند.

 

سوالات مهم درباره ویروس کرونا

حالا که با شایعات و نگرانی‌های مهم درباره این ویروس آشنا شدید، باید با راه‌های پیشگیری و مقابله با این ویروس هم آشنا باشید.

 

۱. ویروس کرونا چگونه منتشر می‌شود؟

ویروس کرونا معمولا از طریق یک شخص آلوده و به وسیله یکی از روش‌های زیر منتقل می‌شود:

  • سرفه و عطسه
  • تماس نزدیک مثل دست دادن یا لمس کردن
  • لمس یک سطح آلوده و سپس دست زدن به دهان، بینی یا چشم خود قبل از شستن دست‌ها

 

در حال حاضر مشخص نیست که میزان آسانی گسترش کرونا در مردم چقدر است. تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد.

 

۲. چه کارهایی می‌تواند از شما در مقابل این ویروس محافظت کند؟

شما با رعایت موارد زیر می‌توانید از خود و خانواده‌تان در برابر ویروس کرونا محافظت کنید:

  • دست‌هایتان را مرتب و برای ۲۰ ثانیه بشویید.
  • اگر احساس ضعف یا مریضی می‌کنید، حتما در خانه بمانید.
  • فقط برای انجام کارهای غیرضروری بیرون بروید.
  • وسایلتان را به اشتراک نگذارید.
  • وسایل و سطوحی که تماس زیادی با آن دارید را مرتب و با ضدعفونی کننده‌های حاوی الکل تمیز کنید.
  • از دست دادن با افراد خودداری کنید.
  • حداقل یک متر فاصله بین خود و سایر افراد ایجاد کنید.
  • به چشم‌ها، دهان یا بینی خود دست نزنید
  • از تخته گوشت برای برش سایر میوه‌جات یا سبزیجات استفاده نکنید.
  • گوشت، مرغ و تخم مرغ را کامل بپزید.
  • در بیرون از خانه از پوشش‌های حفاظتی مانند دستکش و ماسک استفاده کنید.

 

۳. چه کسانی در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند؟

ویروس کرونا در چین شروع شد اما واقعیت این است که این ویروس به همه حمله می‌کند. این ویروس مانند آنفولانزا می‌تواند همه جا باشد.  توجه داشته باشید که بیماری‌های عفونی اهمیتی به مرزها نمی‌دهند و هر کسی با هر شرایط سنی و بدنی ممکن است به این ویروس آلوده شود.

 

۴. آیا آنتی بیوتیک‌ها از شما در مقابل ویروس کرونا محافظت می‌کنند؟

هیچ آنتی بیوتیکی قادر به مقابل با ویرویس‌ها نیست. آنتی بیوتیک‌ها فقط مناسب از بین بردن باکتری‌ها هستند. کرونا یک نوع ویروس است و نباید از آنتی بیوتیک‌ها برای مقابله با آن استفاده کنید.

با این‌حال اگر شما به دلیل این بیماری تحت بستری قرار گرفته‌اید، ممکن است از آنتی بیوتیک‌ها برای مقابله با عفونت‌های احتمالی استفاده شود.

 

۵. داروی مشخصی برای مقابله با این ویروس وجود دارد؟

تا به امروز هیچ داروی مشخصی برای معالجه این ویروس معرفی نشده. با این حال افراد آلوده به ویروس کرونا باید از مراقبت‌ها بهداشتی  و داروهای مورد نیاز استفاده کنند تا برخی از علائم بیماری را برطرف و درمان کنند.

 

۶. آیا ممکن است از بسته یا وسیله‌ای که از چین به دست شما رسیده، بیمار شوید؟

در حال حاضر چیزی که قطعا می‌دانیم این است که ذراتی که حامل ویروس هستند، نمی‌توانند برای مدت طولانی خارج از بدن انسان دوام بیاورند. بنابراین اگر وسیله یا محموله‌ای از چین به دست شما رسید که حامل چنین ویروسی بود، بعید است قادر باشد شما را مبتلا به این ویروس کند. اما بهتر است که پس از دست زدن به آن، حتما دست خود را با آب و صابون بشویید.

امتیاز دهید
یک نظر برای "همه شایعات و حقیقت‌هایی که باید درباره ویروس کرونا بدانید" ارسال شده
  1. نورونت گفت:

    مرسی از اطلاع رسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *