دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی برای مراقبت و نگهداری از بیماران مشکوک به کرونا در خانه

سازمان بهداشت جهانی در ۱۵ بهمن ما، توصیه‌هایی را درباره مراقبت و نگهداری از بیماران مشکوک به کرونا در خانه ارائه کرده که در این مطلب قصد داریم آن را با شما در میان بگذاریم. توجه داشته باشید که این توصیه‌های برای کسانی است که عوامل خفیفی از این بیماری را بروز می‌دهند. در صورت بروز علائم شدید، حتما باید به بیمارستان مراجعه کنید.

 

۱. بیمار را در اتاقی قرار دهید که از تهویه مناسب برخوردار است. (به این معنی که اگر نیاز است پنجره اتاق و در را باز کنید.)

۲. حرکت بیمار را محدود کرده و فضای اشتراکی بین شما و بیمار را هم محدود کنید. مطمئن شوید که فضاهای مشترک مانند آشپزخانه، حمام و… به خوبی تهویه می‌شوند. اگر لازم است پنجره‌ها را باز نگه دارید.

۳. سایر افراد خانواده باید در اتاق دیگری بمانند. اگر این موضوع امکان پذیر نیست، فاصله یک متری بین خود و بیمار ایجاد کنید. (مثلا در یک تخت جداگانه بخوابید.)

۴. تعداد مراقبان از بیمار را محدود کنید. بهتر است فقط یک نفر که از سلامتی کامل برخودار است، از بیمار مراقبت کند. هیچ ملاقاتی تا زمان بهبودی کامل و رفع علائم ابتلا به بیماری، نباید صورت بگیرد.

۵. بهداشت دست را با دقت تمام پیگیری کنید و پس از هر نوع تماس با بیمار یا محیطی که بیمار با آن در تماس بوده، دست‌های خود را بشویید. همچنین شستشوی دست‌ها را قبل و بعد از تهیه غذا، قبل از مصرف غذا، بعد استفاده از سرویس بهداشتی و هر زمانی که دست‌هایتان کثیف به نظر می‌رسد، انجام دهید. اگر دست‌هایتان کثیف به نظر نمی‌رسد، می‌توانید از مواد ضد عفونی کننده حاوی الکل استفاده کنید.

۶. پس از شستن دست‌ها با آب و صابون، حتما از دستمال‌ کاغذی یک‌بار مصرف برای خشک کردن آن‌ها استفاده کنید. در غیر این‌صورت از حوله‌های پارچه‌ای تمیز استفاده کنید. هر زمان که حوله‌ پارچه‌ای خیس شد، آن را تعویض کنید.

۷. برای جلوگیری از پخش ذرات معلق در هوا، یک ماسک پزشکی باید در اختیار بیمار قرار گیرد و بیمار باید همیشه از آن استفاده کند. در زمان‌هایی که تنفس از طریق ماسک برای بیمار مشکل بود، او باید با دقت تمام، موارد بهداشتی را رعایت کند. به این معنی که در هنگام سرفه یا عطسه، حتما با دست جلوی دهان خود را بپوشاند و از دستمال کاغذی تمیز استفاده کند و آن را بلافاصله به سطل زباله بیندازد. دستمال‌های پارچه‌ای را می‌توانید با صابون یا مواد شوینده معمولی بشویید.

۸. کسی که از بیمار مراقبت می‌کند، در زمانی که با بیمار در یک اتاق است، باید از ماسک استفاده کند. ماسک باید به صورت کامل دهان و بینی را بپوشاند و هیچ درزی بین پوست و ماسک به وجود نیاید. قسمت جلویی ماسک را به هیچ عنوان لمس نکنید. اگر قصد درآوردن ماسک را دارید، ماسک را از کش‌های آن دربیاورید. اگر ماسک مرطوب یا کثیف شد، باید بلافاصله آن را با یک ماسک جدید و تمیز جایگزین کنید.

۹. از تماس مستقیم با مایعات بدن بیمار به خصوص مایعات ترشح شده از دهان او خودداری کنید. برای پاک کردن ترشحات تنفسی یا مدفوع، از دستکش یک‌بار مصرف و ماسک استفاده کنید.

۱۰. به هیچ عنوان یک دستکش یا ماسک یک بار مصرف را دوبار استفاده نکنید.

۱۱. ملحفه و ظروف غذای بیمار را جدا نگه دارید. این موارد پس از تمیز شدن با مایع ظرفشویی باید با آب و صابون هم تمیز شوند. این وسایل پس از تمیز شدن می‌تواند مجددا مورد استفاده قرار بگیرند.

۱۲. سطوح لمس شده توسط بیمار را روزانه تمیز و ضد عفونی کنید. این سطوح شامل میز، تخت‌خواب، کنار تخت خواب و هر سطحی که بیمار با آن تماس داشته می‌شود. برای تمیز کردن این سطوح، اول از صابون خانگی و مواد شوینده استفاده کنید و سپس با وایتکس (با حداقل غلظت ۰.۵ درصد) آن را ضد عفونی کنید.

۱۳. حداقل یک بار در روز، تمامی سطوح حمام و توالت را تمیز و ضدعفونی کنید. برای تمیز کردن این سطوح، اول از صابون خانگی یا مواد شوینده استفاده کنید و سپس با وایتکس (با حداقل علظت ۰.۵ درصد) آن را ضد عفونی کنید.

۱۴. لباس‌ها، ملحفه و حوله‌های بیمار و… را با صابون و مواد شوینده معمولی تمیز کنید. این لباس‌ها را حتما در آبی با دمای ۶۰ تا ۹۰ درجه سانتی‌گراد بشویی و سپس خشک کنید. ملحفه آلوده را داخل یک کیسه لباسشویی قرار دهد. به هیچ عنوان قبل از شستن، لباس‌ها را تکان ندهید و از تماس لباس‌های آلوده با پوست خود خودداری کنید.

۱۵. هنگام تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطوح و لباس‌ها حتما از دستکش و لباس محافظ مانند پیش‌بند استفاده کنید. دستکش یا پیشبند را می‌توان با آب و صابون تمیز و سپس با وایتکس ضد عفونی کرد.

۱۶. دستکش، ماسک و سایر زباله‌های تولید شده در زمان مراقبت از بیمار، قبل از انتقال به بیرون از خانه، باید در یک سطل زباله درب دار در اتاق بیمار قرار بگیرند.

 

توجه: کسی که در ارتباط مستقیم با بیمار مبتلا به کرونا بوده، باید سلامتی خود تا ۱۴ روز پس از آخرین ارتباط با بیمار کنترل کند.


حتما بخوانید:

چگونه از خودمان در مقابل کرونا محافظت کنیم؟

همه شایعات و حقیقت‌هایی که باید درباره ویروس کرونا بدانید

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *