چطور خانه و وسایل شخصی خود را ضدعفونی کنیم؟

ضدعفونی کردن خانه و وسایل شخصی نقش بسزایی در پیشگیری از ابتلا به کرونا دارند.

اگر به آلوده شدن خانه یا وسایل شخصی‌تان به ویروس کرونا مشکوک هستید یا به طور کلی نگران هستید و می‌خواهید تا خیالتان راحت باشد، در این مطلب قصد داریم برای شما توضیح دهیم که چگونه سطوح خانه و وسایل شخصی‌تان را به راحتی ضد عفونی کنید.

ضد عفونی کردن خانه

شما می‌توانید با انجام این ۵ مرحله، خانه‌تان را به راحتی ضد عفونی کنید:

۱. ابزار تمیز کردن خانه را آماده کنید

یک ماسک و دستکش یک بار مصرف بپوشید؛ یک محلول سفیدکننده و ضدعفونی کننده مناسب مانند وایتکس که اثر بخشی مناسبی در برابر ویروس کرونا دارد را هم تهیه کنید.

پنجره‌ها را برای اطمینان از وجود تهویه مناسب، باز کنید و به یاد داشته باشید که از تماس دست با صورت یا چشم خود خودداری کنید.

۲. سطوح خانه را به خوبی تمیز کنید

محلول ضد عفونی کننده را آماده کنید و با یک طی تمیز، تمام کف خانه‌تان و سایر سطوح را با محلول ضد عفونی کننده تمیز کنید. از پارچه‌های تمیز برای پاک کردن سطوح توالت و سطوحی که اغلب با آن تماس دارید (میز‌ها، دستگیره‌ها، سوییج خانه یا ماشین، کمد و…) استفاده کنید.

مواد ضدعفونی کننده را اسپری نکنید. پاشش‌هایی که به خاطر اسپری ایجاد می‌شود، ممکن است باعث گسترش ویروس بشوند.

۳. لباس‌ها و ملحفه‌ها را بشویید

از ماشین لباسشویی و مواد شوینده برای برای شستشوی لباس‌ها، روتختی، روکش بالشت‌ها و کوسن‌ها، پتو و… استفاده کنید.

۴. مرحله آخر

کف خانه را دوباره با طی تمیز کنید. ماسک و دستکش را به همراه سایر زباله‌ها از خانه بیرون ببرید. سپس دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید.

۵. بهداشت شخصی را فراموش نکنید

دوش بگیرید، لباس‌های خود را عوض کنید و مطمئن شوید که خانه از تهویه مناسب برخوردار است. به یاد داشته باشید که از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی خانه خودداری کنید و وسایل استفاده شده را با آب و صابون بشویید.

از آنجایی که ویروس می‌تواند حداقل ۲ تا ۳ روز بر روی سطوح مختلف زنده بماند، باید سطوح آلوده به طور کامل ضدعفونی کنید.

ضد عفونی کردن وسائل شخصی

ضد عفونی وسایل شخصی با توجه به استفاده زیاد از آن‌ها در طول روز، نقش اساسی در پیشگیری از ابتلا به کرونا دارد. در ادامه قصد داریم تا روش ضد عفونی کردن مهم‌ترین وسایل شخصی که در طول روز استفاده زیادی از آن‌ها دارید را برایتان توضیح دهیم.

۱. تلفن همراه، لپ تاپ، کیبورد، ماوس و عینک

این وسایل به خاطر استفاده زیاد می‌توانند تا ۱۸ برابر دستگیره توالت، باکتری در خود داشته باشند. به خاطر همین به راحتی می‌توانند ناقل بیماری و ویروس باشند.

برای تمیز کردن چنین وسایل باید از پارچه‌های نرم یا میکروفایبر و در صورت لزوم گوش پاک کن استفاده کنید. استفاده از این پارچه‌ها این اطمینان را به شما می‌دهد که گوشی یا لپ تاپ شما دچار خراشیدگی نمی‌شوند. مناسب‌ترین محلول برای ضدعفونی کردن چنین وسایلی، آب و صابون، آب و الکل، پد الکلی و محلول آب مقطر و سرکه سفید است. بهتر است برای ضد عفونی کردن موبایل و لپ تاپ، آن‌ها را خاموش کرده و باتری آن را جدا کنید.

برای ضدعفونی کردن این وسایل، دستمال را به محلول آغشته کرده و سپس وسیله را به خوبی تمیز کنید. برای درزها یا شیارها از گوش پاک‌کن استفاده کنید. سپس با یک دستمال تمیز وسیله را کامل خشک کنید.

۲. کارت بانکی

خودپردازهای بانک یکی از مکان‌هایی هستند که آلودگی بسیاری با خود به همراه دارند. ضدعفونی کردن دست‌ها و کارت‌های بانکی پس از استفاده از خودپرداز را در الویت قرار دهید. اما چگونه می‌توان کارت‌های بانکی را ضدعفونی کرد؟

برای ضدعفونی کردن کارت‌ها از هیچ ابزاری که ممکن است باعث ایجاد خراشیدگی در آن‌ها شود، استفاده نکنید. کارت‌های بانکی را می‌توان به ویسیله دستمال یا پنبه و مقداری الکل به راحتی ضدعفونی کرد. پس از ضدعفونی کردن کارت‌ها، آن‌ها را حتما با یک دستمال تمیز خشک کنید.

۳. فرمان و دنده‌های ماشین

شاید برایتان جالب باشد که فرمان ماشین هم می‌تواند مانند موبایل‌ و لپ‌تاپ تا ۱۵ برابر دستگیره توالت، باکتری در خود داشته باشند. بنابراین ضدعفونی کردن آن‌ها نه فقط برای مقابله با کرونا، بلکه در حالت عادی هم واجب است. برای ضدعفونی کردن فرمان و دنده‌های ماشین می‌توانید از محلول آب و الکل یا آب و سرکه سفید استفاده کنید. پس از ضدعفونی کردن، آن‌ها را حتما با یک دستمال تمیز خشک کنید.

۴. کیف پول و کیف دستی

هر جایی که می‌رویم کیف‌مان هم همراهمان هست. ممکن است به آن توجه زیادی نداشته باشید ولی می‌توانند ناقل ویروس‌ها و باکتری‌های زیادی باشند. بیشترین میزان باکتری‌ها و ویروس‌ها در انتهای کیف‌های دستی وجود دارند. طبق یک مطالعه انجام شده، انتهای یک کیف دستی پس از یک سال استفاده می‌تواند در حدود ۵۰۰ هزار باکتری را با خود حمل کند!

برای تمیز کردن یک کیف چرمی، قسمت بیرونی کیف را با یک دستمال ضدعفونی کننده مرطوب و عاری از الکل پاک کنید. یا می‌توانید آن را با مقدار بسیار کمی از ژل ضدعفونی کننده دست، پاک کنید. برای ضدعفونی کردن کیف‌های پارچه‌های، یک دستمال را به الکل آغشته کنید و به آرامی کیف و دستگیره‌های آن را با الکل تمیز کنید. اگر فکر می‌کنید الکل ممکن است رنگ کیف شما را خراب کند، ابتدا یک قسمت کوچک و مخفی از کیف را انتخاب کرده و آن را با الکل تمیز کنید و به مدت ۳۰ دقیقه منتظر بمانید تا خشک شود. اگر الکل در رنگ و ظاهر کیف تاثیری نداشت، بقیه کیف را هم ضد عفونی کنید.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *