چگونه مناسب‌ترین کفش پیاده روی را انتخاب کنیم؟

راهنمای خرید کفش پیاده روی

چه قصد پیاده روی یک مسافت طولانی را داشته باشید و چه بخواهید پیاده روی‌ای کوتاه در جنگل را تجربه کنید، کفشی که می‌پوشید مهمترین مسئله‌ای است که باید در نظر بگیرید. اطمینان از پوشیدن کفش مناسب، به شما این امکان را می‌دهد تا از حس خوب راحت بودن در بیرون از خانه لذت ببرید. اما نپوشیدن کفش مناسب پیاده روی می‌تواند علاوه بر اینکه ناراحت کننده باشد، آسیب‌هایی را هم به کفش شما وارد کند. در این مطلب قصد داریم تا شما را به ایده‌آل‌هایی که یک کفش پیاده روی خوب، باید از آن‌ها برخوردار باشد، آشنا کنیم.

عواملی که باید در هنگام خرید کفش پیاده روی در نظر بگیرید

همیشه و قبل از خرید کفش پیاده روی، این سه عامل مهم را در نظر بگیرید:

  • آب و هوای منطقه‌
  • سطح زمین پیاده روی
  • راحتی و مناسب بودن کفش

در نظر گرفته این سه عامل نه فقط به شما این امکان را می‌دهد تا بهترین انتخاب را داشته باشید، بلکه به شما کمک می‌کند تا تجربه‌ای دلچسب در هنگام پیاده روی داشته باشید.

ساختار یک کفش پیاده روی خوب

در هنگام خرید کفش پیاده روی توجه زیادی به رویه و کفی‌های آن بکنید.

در هنگام خرید کفش پیاده روی توجه زیادی به رویه و کفی‌های آن بکنید.

کفش‌های مناسب پیاده روی در انواع و سبک‌های مختلفی ارائه می‌شوند. برخی از آن‌ها فقط نیازهای اساسی را تامین می‌کنند و ویژگی‌های کم‌تری دارند و برخی دیگر امکانات بسیار بیشتری دارند و برخی از ویژگی‌های تخصصی یک کفش طبیعت‌ گردی را ارائه می‌کنند. باید توجه داشته باشید که همه کفش‌های پیاده روی ضد آب نیستند یا امکان تنفس پا را فراهم نمی‌کنند و از همه مهم‌تر مواد استفاده شده در آن‌ها به‌خصوص در قسمت زیره یکسان نیستند.

رویه کفش

این بخش قسمت بالایی کفش یا همان رویه کفش است که معمولا از چرم، پارچه‌های چرمی، جیر یا پارچه‌های دیگری مانند مش ساخته می‌شود.

کفی کفش

کفی کفش قسمتی است که متسقیما زیر پاهای شما قرار می‌گیرد و می‌توانید آن را بیرون بیاورد و حتی در صورت نیاز تعویض کنید. کفی کفش پیاده روی معمولا از یک یا چند لایه فوم با چگالی بالا ساخته می‌شود تا مانند بالشتکی بین پاهای شما و زمین عمل کند. کفی کفش بسته به کفشی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد. بعضی از آن‌ها کوسن و راحتی بیشتری نسبت به سایرین ارائه می‌دهند. توجه داشته باشید که این قسمت با گذشت زمان شکل خود را از دست می‌دهد و ممکن نیاز به تغییر داشته باشد. چون کفی کفش با تغییر شکل خاصیت خود را از دست می‌دهد و محافظت لازم را ارائه نمی‌کند.

کفی میانی

کفی میانی بین در وسط کفش و بین دو قسمت کفی و زیر آن قرار دارد. این قسمت به منظور ایجاد کوسن و راحتی، جذب شوک و همچنین محافظت از شما در برابر اشیای تیز طراحی شده است. جنس کفی میانی کفش پیاده روی معمولا از جنس EVA یا Phylon ساخته می‌شود. EVA نوعی پلیمر پرکاربرد است که به خاطر داشتن قابلیت‌هایی مانند ارزان بودن، سبک بودن، راحت بودن و همچنین عدم ایجاد حساسیت یا تحریک در بدن معروف است. در حالی Phylon ماده‌ای متراکم‌تر است که در مدت زمان طولانی‌تر راحتی بیشتر را هم ارائه می‌کند.

زیره کفش (کفی خارجی)

کفش‌های پیاده روی بر اساس ویژگی‌هایی که دارند می‌توانند از زیره‌های متفاوتی برخوردار باشند. اما اکثر زیره‌ها از انواع ترکیبات لاستیکی ساخته می‌شوند. برخی از این ترکیبات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از کشش و دوام بهترین نسبت به سایرین برخودارد باشند. یک کفش  سبک وزن با کفی نازک چگالی کمتری دارد مراقبت کم‌تری از پاهای شما می‌کند اما با این‌حال بسیار سبک و انعطاف‌پذیرتر خواهد بود. در مقابل برخی کفش‌ها را می‌بینید که هماهند کفش‌های طبیعت گردی از زیر محکم‌تر و بادوام‌تر برخوردار هستند.

کفش پیاده روی چرمی بخریم یا پارچه‌ای؟

رویه یک کفش پیاده روی معمولا با استفاده از چرم، جیر و پیارچه‌هایی مانند مش ساخته می‌شود. در برخی از اوقات ترکیب این دو پارچه برای ساختن کفش به کار می‌رود. امکان تنقس پاها در کفش‌هایی که با جیر یا مش ساخته می‌شوند، نسبت به کفش‌های سنتی چرمی بیشتر است. وزن کفش‌های چرمی معمولا سنگین‌تر است و در حالی که استفاده از پارچه باعث سبکی آن‌ها می‌شود.  در عین حال توجه داشته باشید که کفش‌های چرمی دوام بسیار بیشتری دارند.

کفش مخصوص پیاده روی بخریم یا کفش مناسب دویدن؟

"به

کفش‌‌های پیاده روی با کفش‌های مناسب برای دویدن ممکن است شباهت زیادی داشته باشند اما برای دو هده متفاوت طراحی شده‌اند.  تفاوت کلیدی آن‌ها در میزان راحتی آن‌ها است.

وقتی شما مشغول راه رفتین هستید، ابتدا پاشنه پا با زمین تماس پیدا می‌کند و پاشنه پا شوک را جذب می‌کند. بنابراین این کفش‌ها دارای پاشته ضخیم و انعطاف‌پذیر هستند و به پاشنه پا کمک می‌کند تا از فشار خارج شود. در حالی که پاهای دونده‌ها به صورت صاف روی زمین قرار می‌گیرد. همچنین دویدن، ورزشی بسیار سنگین‌تر از یک پیاده‌روی معمولی است؛ بنابراین کفش مخصوص دویدن باید علاوه بر‌اینکه وزن بسیار کمتری داشته باشد از تکیه گاه بیشتری هم برخوردار باشد.

تجربه شما از خرید کفش پیاده روی چیست؟

آیا شما هم تجربه‌ای در خرید کفش پیاده روی دارید؟ شما می‌توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر قصد خرید چنین را دارید، می‌توانید از کد تخفیف دیجی کالا استفاده کنید و کفش‌ خود را بسیار ارزان‌تر خرید کنید.

مطالب مرتبط:

فواید پیاده روی صبحگاهی؛ ۱۰ فایده شروع یک روز زیبا با پیاده روی

بهترین مکان‌ها برای پیاده روی در تهران

امتیاز دهید
2 نظر برای "چگونه مناسب‌ترین کفش پیاده روی را انتخاب کنیم؟" ارسال شده
  1. علی قا گفت:

    سلام شب بخیر
    تو سایت ایلنا به نقل چرم سورنا گفتن که بهترین زمان برای خرید کفش وقتیه که پا بیشترین ورم ممکن رو داره
    من متوجه نشدم این بندشو می شه شما برام توضیح بدید
    راستی تو سایتتون برای ارسال نظر باید چند بار فرستاد نظرو مشکل داره سایتتون یا نت من ضعیفه

  2. کفش پیاده روی چرمی گفت:

    عالی بود مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *